Economie

Werklimiet zelfstandige truckers op komst

BRUSSEL (ANP) – Het ziet ernaar uit dat zelfstandige ondernemers met een vrachtwagen zich ook aan de maximale 48–urige werkweek moeten gaan houden. De Europarlementscommissie voor verkeer stemde daar woensdag met 30 tegen 19 stemmen voor.

28 April 2010 12:55Gewijzigd op 14 November 2020 10:26
48-urige werkweek ook voor zelfstandige trucker. Foto ANP
48-urige werkweek ook voor zelfstandige trucker. Foto ANP

Als het voltallige Europarlement en de gezamenlijke EU–landen dat binnenkort overnemen, moeten de ondernemers na hooguit 48 uur stoppen met rijden, administreren of ander werk. De werklimiet moet de concurrentie met truckers in vaste dienst beperken.„Dit is het slechtste stuk wetgeving dat ik in mijn zes jaar als Europarlementslid heb meegemaakt", zei een zeer teleurgestelde Wortmann (CDA) na de stemming. „Of een ondernemer ’s avonds tv kijkt of zijn administratie bijhoudt, is toch niet te controleren?"

Wortmann spreekt van een gevaarlijk precedent. Ze vreest dat het Europarlement hierna de werktijden van winkeliers en andere ondernemers gaat beperken.

Maandag waren boze truckers uit Nederland in konvooi naar Brussel gereden. Met de actie wilde de FNV juist zeker stellen dat de transportondernemers onder de maximale werkweek gaan vallen. Volgens de FNV hebben de zelfstandige chauffeurs geen sociale zekerheid en moeten ze lange dagen maken om een boterham te verdienen.

J. de Jong, bestuurder FNV Bondgenoten: „Gelukkig is deze onwenselijke situatie nu van de baan. Verschillende regels voor verschillende groepen betekent concurrentievervalsing. Dan zouden vrije rijders veel meer uren draaien met mogelijke werkweken tot 85 uur, wat leidt tot oververmoeidheid en een grotere kans op ongelukken".

Europarlementslid Van Dalen (ChristenUnie), ondervoorzitter van de verkeerscommissie, bestrijdt dat het plan nodig is voor de veiligheid. „Dat de truckers niet te lang achter het stuur mogen zitten, is al vastgelegd in de Rij– en Rusttijdenwet", zegt Van Dalen, die teleurgesteld is over de stemming. „Als de ondernemers onder de maximale werkweek gaan vallen, neemt alleen de bureaucratie toe. Dit is het Europa dat we niet moeten hebben".

De Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN) en verladersorganisatie EVO spreken over een rampzalig besluit. „Een zelfstandig chauffeur is al snel een halve dag per week kwijt aan administratie. Daardoor is er minder tijd om vervoer te verrichten. Dat leidt tot minder aanbod aan vervoersdiensten".

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer