Fusie havens Rotterdam en Amsterdam bepleit
De havens van Rotterdam en Amsterdam moeten veel nauwer gaan samenwerken en mogelijk zelfs fuseren. De rijksoverheid moet in een nationale havenstrategie de lijnen uitzetten. De nationale welvaart moet uitgangspunt worden bij besluiten over omvangrijke investeringen in de havens en het achterland.
Dat is de kern van een advies van de Raad voor Verkeer en Waterstaat aan demissionair minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat. „Eén ’Gateway Holland’ in plaats van een verzameling grote en kleine havens”, stelt de raad.Achtergrond van het advies is dat Amsterdam en Rotterdam nu soms concurreren. Zo kreeg Amsterdam een containerterminal, hoewel Rotterdam al leidend is in containervervoer. Rotterdam richt zich op cruiseschepen, terwijl Amsterdam daar al goed in is. Door die concurrentie wordt belastinggeld verspild.
Minister Van der Hoeven van Economische Zaken is een voorstander van meer samenwerking, liet ze weten in een reactie. „Ik ben nog niet toe aan dwang. Ik vind dat de markt nu zelf aan zet is en ben ervan overtuigd dat men zelf zal inzien dat samenwerking en specialisatie economisch bezien het meest verstandig is”.
De Amsterdamse havenwethouder Ossel liet dinsdag in een reactie weten dat hij het advies nog niet kent en daardoor nog niet inhoudelijk kan reageren. „We zullen het advies met interesse lezen. Samenwerking tussen de zeehavens loopt en wordt geïntensiveerd”. Volgens hem is het wel de vraag hoe je dat kunt combineren met het bieden van keuzemogelijkheden voor de markt.
Het Havenbedrijf Rotterdam vindt het goed dat het rapport er is. „We zullen het met veel aandacht bestuderen”, aldus een woordvoerder. Daarnaast wil de organisatie met de Amsterdamse collega’s over het advies praten.
Samenwerking tussen de havens komt niet uit de lucht vallen. De twee praten er al jaren over en werken op sommige terreinen al samen, waaronder het logistieke platform van Portbase dat in beide havens wordt gebruikt.