Opnieuw minder doden in verkeer
Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers is in 2009 met dertig gedaald. In 2008 waren nog 750 verkeersdoden te betreuren, vorig jaar waren dat er 720.
Nederland behoort hiermee op het gebied van verkeersveiligheid internationaal tot de absolute top, zei demissionair minister van Verkeer en Waterstaat Eurlings donderdag tijdens het Nationale Verkeersveiligheidscongres in Rotterdam. Het aantal ernstig gewonden in het verkeer lag vorig jaar op 17 tot 18.000.Het aantal doden in het verkeer vertoont al jaren een dalende trend. In de jaren zeventig van de vorige eeuw kwamen ruim 3000 mensen per jaar om in het verkeer terwijl er veel minder autokilometers werden gereden dan nu. Sindsdien is een enorm pakket aan maatregelen genomen onder de noemer Duurzaam Veilig Verkeer. „Hadden we dat niet gedaan, dan hadden we ongeveer vier– tot vijfhonderd meer dodelijke slachtoffers meer kunnen tellen dan nu", zei Fred Wegman, directeur van de SWOV, het nationale instituut voor wetenschappelijk verkeersonderzoek.
Het aantal jongeren (18–24 jaar) dat omkwam in het verkeer, steeg vorig jaar naar 128 (2008: 107). Opvallend is de kleine daling van het aantal verkeersdoden in de leeftijd van 60 jaar en ouder. Sinds 2004 is het aantal doden onder de 60 met 26 procent afgenomen terwijl het aantal boven de 60 maar met 1,5 procent is gedaald. In 2009 kwamen 68 voetgangers om, zes meer dan in 2008. Achttien van hen kwamen om bij een voetgangersoversteekplaats. Het aantal verongelukte fietsers was 185 en is daarmee redelijk stabiel. Hoewel er meer motoren werden verkocht, is het aantal doden onder motorrijders nagenoeg gelijk aan dat van 2008: zeventig.
ANWB–hoofddirecteur Guido van Woerkom zei op het congres in Rotterdam gemengde gevoelens te hebben bij de ongevallencijfers. „Er zijn dan wel 4 procent minder verkeersslachtoffers, het aantal files nam af met 12 tot 15 procent omdat er door de economische recessie minder wordt gereden. Het is een aspect dat we zeker in de gaten moeten houden", zei hoofddirecteur Guido van Woerkom.
Karla Peijs, voorzitter van Veilig Verkeer Nederland en commissaris van de Koningin in Zeeland, uitte haar zorg over het alcohol– en drugsgebruik in het verkeer. Als het aan haar ligt komt er een bloedproef op mensen die zijn overleden aan de gevolgen van een verkeersongeval om te kijken of er alcohol in het spel was. Zo’n post mortem onderzoek komt nu nog niet voor. „Maar om te zien waar we het over hebben bij alcohol in het verkeer, zou het wel nodig zijn", zei Peijs. Vorig jaar kwamen 46 mensen om door een ongeval waarbij alcohol een rol speelde.
Bert Wijbenga, lid van de Raad van Korpschefs en belast met het verkeer, toonde zich voorstander van een snelheidsbegrenzer in auto’s. Volgens hem moet het met huidige technieken mogelijk zijn om de maximale snelheid van auto’s te beperken tot 150 kilometer per uur. De begrenzer zou ook dienst kunnen doen binnen de bebouwde kom, in 30 kilometerzones en andere wegen met limieten.