„Alleen geld telt bij schoonmaak”
Opdrachtgevers die facilitaire diensten zoals schoonmaak en beveiliging uitbesteden, hebben alleen nog maar oog voor het kostenplaatje. Reputatie, bewezen vakmanschap en opleidingsniveau doen er nauwelijks toe.
„Dit is een gevaarlijke ontwikkeling voor de branche”, constateert directeur Hans Gennissen van facilitair dienstverlener Facilicom. „Als dit doorzet, verdwijnt alle kennis en kunde uit de sector.”Het bedrijf uit Schiedam presenteerde vandaag zijn jaarverslag. Ondanks de economische crisis nam de omzet toe. Deze groeide met 2,1 procent naar ruim 1 miljard euro. De nettowinst nam licht af naar 33,3 miljoen euro, tegenover 34,6 miljoen in 2008. In 2010 vreest Gennissen een teruggang van de omzet. „Opdrachtgevers reageren vertraagd op de recessie. Zij zijn nu hard bezig kosten te besparen.”
Facilicom is een van de grootste facilitaire dienstverleners van Nederland. In totaal heeft het bedrijf 30.000 mensen in dienst.
Natuurlijk moet ook Facilicom zich op een lagere kostprijs richten. Maar doordat concurrenten de klus voor nog minder geld voor hun rekening willen nemen dan volgens Gennissen acceptabel is, is het bedrijf uit Schiedam het afgelopen jaar opdrachten kwijtgeraakt.
De goedkope contracten komen de werkdruk en de salarissen niet ten goede; de acties in de schoonmaaksector komen voor Gennissen dan ook niet uit de lucht vallen.
De directeur vindt het tijd dat opdrachtgevers, werkgevers en werknemers met elkaar aan tafel gaan om te bespreken hoe de trend van goedkope contracten te keren is. „Het is een lastige situatie, zeker in deze tijden van economische crisis.”