Economie

Bedrijf moet zelf schade aswolk dragen

Het bedrijfsleven zal de schade door de aswolk en de beperking van het vliegverkeer zelf moeten dragen. Die economische schade valt niet onder de dekking van een verzekering. Verzekeraars zullen „vrijwel exclusief” te maken krijgen met schadeclaims van gestrande reizigers, is de inschatting van het Verbond van Verzekeraars.

ANP
22 April 2010 09:03Gewijzigd op 14 November 2020 10:23

De internationale luchtvaartorganisatie IATA becijferde woensdag dat de aswolk vanuit IJsland de internationale luchtvaart tot dusver meer dan 1,3 miljard euro heeft gekost. Eerder schatte president-directeur Peter Hartman van KLM de schade voor zijn bedrijf al op 5 tot 10 miljoen euro per dag dat er niet gevlogen kan worden. De KLM is daarvoor niet verzekerd, weet Hartman.„Vliegtuigen zijn verzekerd”, stelt een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars. „Materiële schade aan de vliegtuigen valt onder de dekking, het aan de grond blijven staan niet.” Er bestaan ook wel bedrijfscontinuïteitsverzekeringen die de schade dekken als een bedrijf bijvoorbeeld door brand een halfjaar lang niet kan produceren. „Maar dat is in dit geval niet aan de orde.”

Niet alleen de luchtvaartsector wordt getroffen. Ook ondernemers die goederen door de lucht importeren of exporteren, lijden schade. Maar ook zij hoeven niet bij hun verzekering aan te kloppen. In het goederentransport is schade door vertraging doorgaans niet gedekt, net zo min als schade door bederf van goederen. Exportbedrijven kunnen de schade ook niet verhalen op vervoerders, want er is sprake van overmacht.

Verzekeraars komen alleen in beeld bij de reizigers, aldus het verbond. Ook internationaal is dat het beeld. Het gaat dan om extra verblijfskosten van gestrande reizigers of kosten voor alternatief vervoer naar huis.

De vraag wie daarvoor in eerste instantie aansprakelijk is –luchtvaartmaatschappij, touroperator of reisverzekering– kan nog heel wat juridisch getouwtrek opleveren. De ANVR, de brancheorganisatie van de reiswereld, verwijst naar de luchtvaartmaatschappijen, die bij annulering van vluchten volgens Europese regels moeten zorgen voor onderdak en maaltijden voor de gestrande reiziger.

Reisverzekeraars zijn op zich bereid te betalen, aldus de woordvoerder van het verbond. Maar ook volgens hem is formeel de luchtvaartmaatschappij de eerste die aan zet is. Wat reisverzekeringen vergoeden, hangt af van de polisvoorwaarden. Die verschillen van verzekering tot verzekering. Meestal is er een maximum gesteld aan de uitkering.

Ook hier kan de nodige discussie ontstaan wat redelijk is. Kan iemand bijvoorbeeld de extra dagen in hetzelfde dure hotel blijven of niet?

De IATA vindt dat de rechten die passagiers in Europa nu hebben, in deze uitzonderlijke situatie niet zouden moeten gelden. „Het is van spoedeisend belang dat de Europese Commissie een manier vindt om deze oneerlijke last te verminderen”, aldus IATA-topman Giovanni Bisignani.

refdag.nl/aswolk

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer