Binnenland

Nachtvluchten weer toegestaan

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft dinsdagavond toestemming gegeven voor nachtvluchten.

Binnenlandredactie
21 April 2010 10:56Gewijzigd op 14 November 2020 10:23
DEN HAAG – De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft dinsdagavond toestemming gegeven voor nachtvluchten. Dat maakte de inspectie dinsdag bekend. Na de heropening van het luchtruim gaf de IVW in eerste instantie alleen toestemming om te vliegen bij d
DEN HAAG – De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft dinsdagavond toestemming gegeven voor nachtvluchten. Dat maakte de inspectie dinsdag bekend. Na de heropening van het luchtruim gaf de IVW in eerste instantie alleen toestemming om te vliegen bij d

Dat maakte de inspectie dinsdag bekend.Na de heropening van het luchtruim gaf de IVW in eerste instantie alleen toestemming om te vliegen bij daglicht, zodat piloten de eventuele aswolk konden zien. De inspectie heeft de mogelijkheid om vluchten uit te voeren verruimd naar de avond en de nacht.

Woensdagmorgen was het een drukte van belang op Schiphol. Veel mensen waren naar de luchthaven gekomen om een vlucht te nemen of hadden de hoop dat te doen. Vooral in terminal 2, waar Europese vluchten vertrekken, stonden lange rijen.

Ook bij Rotterdam The Hague Airport leek woensdagmorgen langzaamaan alles weer volgens het normale patroon te verlopen. Transavia vloog woensdagmorgen weer volgens de normale dienstregeling, aldus een woordvoerder van de luchthaven bij Rotterdam.

De vluchten van City Jet zijn nog steeds geannuleerd, maar de verwachting is dat dat snel verandert. Daar zou woensdag nog over worden vergaderd. City Jet brengt vooral veel zakenlieden naar Londen.

Ook in de rest van Europa krabbelde het luchtverkeer op. In Midden- en Oost-Europa namen de activiteiten in het luchtruim dinsdag geleidelijk toe. Ook in het noorden van Frankrijk gingen luchthavens weer in bedrijf, zoals de twee internationale vliegvelden van Parijs. De Britten kondigden dinsdagavond aan een groot deel van het luchtruim geleidelijk open te stellen.

In onder meer Duitsland werd het vliegverbod verlengd. Onder meer Noorwegen en Denemarken zagen zich gedwongen tijdelijk het luchtruim te sluiten wegens een nieuwe aswolk.

Een versoepeling van het vliegverbod was mede mogelijk door een afspraak van de ministers van Verkeer van de Europese Unie om het luchtruim boven Europa in drie zones te verdelen: een gevaarlijke zone waarin niet mag worden gevlogen, een zone waarin vliegen veilig is en een zone waarin weliswaar lichte concentraties as voorkomen, maar waarin wel mag worden gevlogen.

Uiteindelijk hakt elk land zelf de knoop door.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer