Bouw compressorstation Wijngaarden start
De Gasunie is gestart met de bouw van een compressorstation bij Wijngaarden in de Alblasserwaard.
Met de bouw van het station zet de Gasunie een belangrijke stap in de toenemende vraag naar transportcapaciteit van gas vanuit het Noord-Nederland naar België. Het compressorstation in Wijngaarden is in oktober gereed.De Gasunie heeft in Nederland ongeveer 12.000 kilometer aan gastransportleidingen liggen. Dat is in lengte meer dan alle rijks- en spoorwegen bij elkaar. Een deel van deze leidingen transporteert zogenoemd laagcalorisch gas. Dat gas wordt in Groningen gewonnen en doet in onze huizen de centrale verwarming en het gasfornuis branden. Een ander leidingnet transporteert zogenoemd hoogcalorisch gas.
Dat gas wordt geïmporteerd uit Noorwegen en Rusland. Dat vraagt een 500 kilometer lang buizennet dat als snelwegen door het land wordt aangelegd. Voor een deel is dat al het geval. Vanuit Beverwijk lig er al zo’n hogedrukbuizenleiding tot aan Wijngaarden.
Vanuit het Noord-Duitse Rysum, via Ommen en Ravenstein, komt eveneens een buizentraject uit in Wijngaarden. Op elke 100 kilometer is een compressorstation nodig om het gas met een druk van maximaal 80 bar door de buizen, die een doorsnee hebben van 1,22 meter, te pompen.
In Scheemda, Ommen en Ravenstein is reeds een compressorstation gebouwd. Vanuit de T-splitsing bij Wijngaarden wordt nu een compressorstation gebouwd, van waaruit een nieuwe gastransportleiding wordt aangelegd die via Papendrecht en de Dordse Kil gas gaat transporteren naar Zeeland en verder naar het Belgische Zelzate. Het gasleidingtraject naar Zeeland is nodig voor de energiebedrijven daar, die met dat gas elektriciteit kunnen opwekken. „Gas is immers schoner dan kernenergie en kolengestookte centrales”, zegt Harrie Lagarde van de Gasunie.
Bezwaren
Omwonenden, de gemeente Graafstroom en de provincie Zuid-Holland waren niet gelukkig met de bouw van het compressorstation in de polder bij Wijngaarden. Zij wezen op gevaren voor de bevolking en verstoring van het landschap. De milieueffectrapportage wees echter de plek bij Wijngaarden aan als de beste locatie. „Alle bezwaren die tegen de komst van het compressorstation zijn ingediend zijn door de Raad van State afgewezen”, zegt Gerben van Dijk, communicatieadviseur van de Gasunie.
Overigens loopt er nog wel een bodemprocedure tegen het bestemmingsplan en de milieuvergunning. Het massieve verzet van het Comité Wijngaarden Ontploft is inmiddels geslonken tot een enkeling. Alle inwoners van Wijngaarden kregen met Pasen een chocolade paashaas van de Gasunie. „Slechts één inwoner heeft deze geweigerd”, zegt Gasunieveiligheidskundige Patrick Dijkstra.
Ook het bezwaar tegen het ontbreken van een bedrijfsnoodplan is afgewezen. „Een dergelijk plan moet er pas zijn als het station gasvoerend is. Daarnaast geldt zo’n plan alleen voor het bedrijfsterrein zelf en niet voor de omgeving”, zegt Van Dijk. Het terrein wordt omzoomd door bomen en struiken. Daardoor wordt de aantasting van het landschappelijke karakter van de omgeving beperkt.
Voor de bouw van het gascompressorstation is een begin gemaakt met het slaan van 3400 heipalen. Om de 3 meter gaat een heipaal 18 meter de grond in; zestig stuks per dag. De trillingen die dat veroorzaken blijken overigens minder dan van een passerende auto met een snelheid van 15 kilometer per uur.
Rond het 6 hectare grote terrein is een damwand geslagen. Daaromheen is een afzetting aangelegd die moet voorkomen dat heikikkers, een beschermde diersoort, op het bouwterrein komen.