British Airways snijdt in netwerk
De Britse luchtvaartmaatschappij British Airways (BA) heeft besloten haar capaciteit terug te brengen wegens de oorlog in Irak. Op de Noord-Atlantische routes zal in april en mei 6 procent minder worden gevlogen, terwijl de reductie voor het Midden-Oosten 26 procent zal bedragen.
Dat heeft BA woensdag bekendgemaakt.
De maatschappij reageert met de maatregelen op de verwachte vermindering van de vraag naar vluchten. „Er wachten ons zware tijden. Ervaring heeft ons geleerd dat zuinig zijn van cruciaal belang is in deze tijden”, aldus bestuursvoorzitter Rod Eddington.
British Airways wil tevens een eerder aangekondigde reorganisatie versnellen. In plaats van de geplande 13.000 geschrapte banen per maart 2004, moet dit doel al in september dit jaar zijn gehaald. Eddington zei dat er de afgelopen twee jaar al 10.000 banen zijn geschrapt. In die periode werd de capaciteit met 20 procent teruggebracht.
Sinds het uitbreken van de oorlog in Irak hebben al vele luchtvaartondernemingen moeten reorganiseren. Vooral in de Amerikaanse luchtvaart vallen klappen. KLM heeft vooral ingegrepen in haar netwerk naar het Midden-Oosten.
Woensdag maakte ook Air France maatregelen bekend. Als gevolg van de oorlog tegen Irak verkleint de France luchtvaartmaatschappij haar capaciteit in april met 7 procent. Wel blijft ze vliegen op alle bestemmingen.
Verder stelt Air France een personeelsstop in stelt ze de afname van zeven Airbus-vliegtuigen uit. De maatschappij liet ook nog weten „er niet zeker van te zijn ” dat ze haar doelstelling, dit jaar een hoger bedrijfsresultaat dan vorig jaar, zal halen.
De luchtvaartmaatschappij Ryanair, bekend van haar goedkope vluchten, biedt een miljoen tickets aan voor 9,99 euro per stuk voor al haar bestemmingen. Ryanair, dat wel vaker stuntprijzen hanteert, liet woensdag weten hiermee te reageren op de daling van het passagiersaanbod door de oorlog in Irak.
„We moeten de tarieven verlagen om passagiers te trekken. We moeten de stoelen vol krijgen om minder geld te verliezen”, aldus topman Michael O’Leary. Ryanair heeft doorgaans minder last van een kleinere vraag naar tickets dan maatschappijen die langeafstandsvluchten verzorgen.