Er zijn vele wegen, maar ze leiden niet naar Rome
„Ik rond net m’n yoga-oefening af, dus ik ben helemaal ontspannen”, zegt Ruud Hollander, als hij de telefoon opneemt. Hollander is hoofdredacteur van Happinez, een veelgelezen „mindstyle magazine” over spiritualiteit, psychologie en wijsheid.
Ieder –kunstig vormgegeven– nummer van Happinez heeft een thema. Overgave. Eenvoud. Tijd. In het jongste exemplaar stelt een natuurkundige dat een mens is voorbestemd om zijn wensen te realiseren. Een ander artikel doet uit de doeken hoe seksuele energie behulpzaam kan zijn bij de spirituele ontwikkeling.Al is het tijdschrift geen boeddhistisch blad, de Happinezredactie draagt het gedachtegoed van het boeddhisme een warm hart toe. Evenals veel Nederlanders, zegt Hollander.
Ergens in de jaren 90 besefte de welvarende Nederlander dat „een twee keer zo grote auto niet twee keer zo gelukkig maakt. Een paar dagen is het geweldig. Daarna is het weer een ding dat je van A naar B brengt.”
De interesse voor spiritualiteit groeide. Happinez, opgericht in 2003, heeft inmiddels een oplage van 165.000 exemplaren. „Mensen voelen de behoefte om te geloven, een zinvol bestaan te leiden.”
Ze zouden weer naar de kerk kunnen gaan.
„De kerk heeft voor velen afgedaan. Het gedachtegoed van de kerk past niet meer bij deze tijd. Er is een kloof tussen hoe mensen denken en hoe de kerk denkt. Maar mensen kunnen niet zonder geloof. Die behoefte om ergens in te geloven is de voedingsbodem van Happinez.”
Het begrip spiritualiteit dekt een brede lading. Is er een kader?
„Wij laten zien waarin je kunt geloven. Je zou de inhoud van het blad kunnen typeren als wijze, liefdevolle inzichten waarmee je diepgang kunt geven aan je bestaan.
De vele wegen die er zijn, tasten wij af. We laten nooit één weg zien. Onze lezers zijn individualistisch. Wat ze waardevol vinden, pikken ze eruit.”
Het woord aftasten wijst op een zoektocht.
„Ja, geloven is ook zoeken.”
En er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
„Nou ja, naar Rome… Voor ons zijn er vele wegen ja. Het hindoeïsme, het taoïsme, kabbala. Eeuwenoude, wijze stromingen.”
Het lijkt erop dat de aandacht voor spiritualiteit aan trends onderhevig is.
„Dat klopt wel een beetje. Wat je nu gaat zien, is dat mensen hun blik, die eerst naar binnen gekeerd was, steeds meer naar buiten richten. Ze krijgen oog voor de samenleving, het milieu en de manier waarop zij daaraan een bijdrage kunnen leveren.”
Maar over vijf jaar zijn de inspiratiebronnen misschien weer totaal anders dan nu.
„Happinez is geworteld in de tijd. Dat wil ik ook graag. In de loop van de tijd kunnen je inzichten veranderen. Mensen ontwikkelen zich, zeker als ze openstaan voor nieuwe inzichten. Ook ons blad staat daarvoor open.”
Dat staat in contrast met godsdienst, die de eeuwen doorstaat.
„Dat ben ik niet met je eens. Spirituele inzichten kunnen duizenden jaren oud zijn. Zo modieus is het allemaal ook weer niet. Het boeddhisme is ouder dan het christendom. De oosterse leer biedt veel wijsheid. De aandacht hiervoor zal niet zomaar verdwijnen.”
In Happinez draait alles om het welzijn van de mens.
„Veel wel, ja. Maar het is de bedoeling dat we twee kanten belichten. Die van het individu en die van het geheel.”
Zou de hang naar het hogere kunnen wijzen op het feit dat alle mensen zijn geschapen om God lief te hebben?
„Nee, zoals ik het zie is de behoefte om spiritueel te zijn, geëvolueerd. Dat we de behoefte hebben om in God te geloven, wil nog niet zeggen dat Hij er is.”
Gaat u wel eens naar de kerk?
„Nee, helemaal nooit. Ik heb er niet veel tegen en niet veel mee. Ik zoek op mijn eigen manier naar verdieping.”