Opvallende instrumenten tegen fietsendiefstal
De Algemene Fiets Afhandel Centrales (AFAC’s), het fietsdiefstalregister en de (toekomstige) verplichting om elke nieuwe fiets te voorzien van een uniek framenummer zijn de meest in het oog springende instrumenten tegen fietsdiefstal van de laatste jaren. Een toelichting.
AFAC. Om het grijze circuit van fietsen zonder unieke kenmerken inzichtelijk te maken opende op 1 april 2003 in Amsterdam de Amsterdamse Fiets Afhandel Centrale zijn deuren. Gevonden fietsen worden er waar mogelijk gecontroleerd op diefstal, geregistreerd en drie maanden bewaard ten behoeve van de rechtmatige eigenaar.Fietsen die na de bewaartermijn niet zijn afgehaald, worden vernietigd of voorzien van een extra registratiekenmerk voordat ze worden teruggebracht op de fietsmarkt. Zo weten consumenten zeker dat ze geen gestolen fiets kopen en wordt de aangifte van gestolen fietsen vergemakkelijkt. Via een zoekmachine van de centrale kunnen gedupeerden checken of hun fiets bij de AFAC staat.
Het Amsterdamse initiatief kreeg navolging in de steden Zwolle, Tilburg en Nijmegen. Het streven van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) is een AFAC in elke gemeente met meer dan 100.000 inwoners.
Fietsdiefstalregister. Sinds enkele jaren worden alle nieuwe fietsen uitgerust met een microchip met een vijftiencijferig uniek nummer. Inmiddels hebben zo’n 5 miljoen fietsen zo’n chip. Met de Nederlandse fietsfabrikanten is afgesproken dat zij de gegevens van alle nieuwe fietsen invoeren in een zogeheten fietsdiefstalregister. Het gaat daarbij om merk, frame- en chipnummer. Dit register wordt beheerd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).
Alle aangiftes bij de politie die dateren van na 1 januari 2008 en waarbij een merk, frame- of chipnummer is vermeld, zijn opgenomen in het fietsdiefstalregister. Sinds 28 januari 2008 is het via internet openbaar te raadplegen, bijvoorbeeld voorafgaand aan de aanschaf van een tweedehands fiets.
In een aantal gemeenten controleren buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s) de chips niet meer met een scanner, maar met behulp van een makkelijk hanteerbare, digitale reader. Na het lezen van de chip of de invoering van het framenummer legt deze reader een verbinding met het fietsdiefstalregister.
Uniek framenummer. Lowbudgetfietsen die te koop zijn bij de HEMA, Halfords en bouwmarkten hebben vaak geen uniek framenummer. Per 1 januari is dat afgelopen als het aan oud-minister Ter Horst ligt; dan heeft elke fiets zo’n nummer, dat vergelijkbaar is met het chassisnummer van auto’s.