KLM wil passagiers prijsvechters terug
KLM wil vanaf de zomer op de Europese bestemmingen de concurrentie aangaan met de zogenoemde prijsvechters.
De luchtvaartmaatschappij doet dat door de tarieven te vereenvoudigen. Bij toenemende dienstverlening stijgt de prijs van het ticket mee.
Deze nieuwe werkwijze heeft het bedrijf dinsdag bekendgemaakt. KLM is de eerste van de grote maatschappijen die op deze manier de kwaliteiten van erkend netwerkcarrier combineert met de voordelen van de bedrijven die voor weggeefprijzen passagiers vervoeren.
De directie wil hierdoor de inkomsten op de routes in Europa verbeteren. Aan de ene kant geeft KLM maatwerk met service aan boord en op de luchthaven, aan de andere kant reizen passagiers met hetzelfde vliegtuig voor een lage prijs en sobere bediening.
De KLM wil hierdoor concurreren op alle fronten. Reizigers met de goedkoopste tickets zitten gescheiden van de „duurdere” passagiers. Beide groepen krijgen aparte service.
Reizigers voor prijsvechterstarieven die volgens KLM vaak nog lager zijn dan die van de prijsvechters zelf, blijven alle voordelen genieten van de gewone lijndienstmaatschappij. Zij krijgen, als ze stranden door een annulering of vertraging, wel opvang in een hotel. Ook vliegt KLM op de grotere luchthavens, terwijl de prijsvechters vaak van kleinere vliegvelden gebruikmaken.
De dure tickets geven bijvoorbeeld eten naar keuze of een snellere afhandeling op de grond. De KLM is al bezig om vliegtuigen en personeel aan te passen aan de nieuwe situatie, die vanaf de zomer gaat gelden.
Een woordvoerder ontkent dat dit de eerste stap van KLM op weg is naar de status van prijsvechter. „Integendeel. We worden nooit low-cost. Wij horen in de rij thuis van carriers als Lufthansa of British Airways.”