Museumweekend wil bezoekers verleiden
”Verleid worden”. Dat is het thema waarmee honderden musea de komende dagen zo veel mogelijk bezoekers willen trekken.
Het thema verleiding staat centraal tijdens de 29e editie van het Museumweekend, het grootste tweedaagse culturele evenement van Nederland.Vanaf zaterdag zijn meer dan 500 musea in Nederland gratis of met korting toegankelijk. Ze organiseren allerlei speciale en „verleidelijke” activiteiten om maar zo veel mogelijk bezoekers te trekken.
Veel belangrijke culturele instellingen doen mee, zoals Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, museum Paleis Het Loo in Apeldoorn en het Koninklijk Paleis Amsterdam.
In sommige gevallen wordt het thema ”Verleid worden” op dubieuze wijze ingevuld. Zo wordt in het Amsterdams Historisch Museum samen met diverse kunstenaars een relatie gelegd tussen (moderne) kunst en een volgens het museum „typisch Amsterdams verschijnsel: de Wallen.”
Het Museumweekend trok vorig jaar ongeveer 850.000 bezoekers. Het evenement is een initiatief van de Nederlandse Museumvereniging, die vooral mensen probeert binnen te halen die niet of bijna nooit een museum bezoeken. De musea trekken tijdens een regulier weekeinde zo’n 200.000 mensen.
Grote trekkers als het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum in Amsterdam en het Gemeentemuseum Den Haag doen niet mee aan het speciale museumweekeinde. Zij trekken altijd al veel bezoekers.