Plan Stadshavens mag vlot uitgevoerd
Als het aan beleidsmakers ligt, worden de Stadshavens in Rotterdam snel in een nieuw jasje gestoken.
Het project Stadshavens is het eerste dat aangezwengeld wordt met de Crisis- en herstelwet in de hand.Met de Crisis- en herstelwet worden onder meer bezwaarprocedures ingekort. Op die manier hopen beleidsmakers de kwakkelende economie verder op gang te krijgen.
Het is het eerste project in een reeks van ongeveer zestig grote infrastructurele projecten die versneld kunnen worden uitgevoerd door de instelling van Crisis- en herstelwet, die eind maart werd aangenomen.
Demissionair premier Balkenende, de Rotterdamse wethouder Vervat (economie), president-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam en voorzitter Elco Brinkman van Bouwend Nederland hebben dinsdag een intentieverklaring ondertekend om de havens van gedaante te laten veranderen.
Katalysator
De Rotterdamse haven schuift steeds meer naar het westen, mede door de aanleg van de Tweede Maasvlakte. Daarom ondergaat het gebied van 1600 hectare, groter dan de stad Gouda, een totale metamorfose. Het te ontwikkelen gebied –dat zich tussen de Beneluxtunnel en de Erasmusbrug bevindt– wordt gezien als katalysator en proeftuin voor economische ontwikkeling, duurzame vernieuwingen en nieuwe werkgelegenheid.
Zo moeten er onder meer drijvende wijken verrijzen in het gebied. Nieuwe bewoners kunnen hun kinderen met de boot naar school brengen en recreëren en werken op het water. Daarnaast is er ruimte voor drijvende restaurants.
In het Stadshavengebied worden de komende jaren meer dan 10.000 woningen gebouwd, waarvan 1200 op het water.
Stoomschip
Een attractie in het gebied is onder meer het stoomschip de Rotterdam, dat eerder dit jaar feestelijk werd geopend. Daarnaast is inmiddels ook een deel van het RDM-terrein, waar het stoomschip ooit werd gebouwd, opnieuw ontwikkeld. In het droogdok, waar behalve grote passagiersschepen ook onderzeeboten werden gebouwd, zitten nu de Hogeschool Rotterdam en het Albeda College.
Maritiem tintje
Daarnaast moet het gebied ruimte bieden aan bedrijven met voornamelijk een maritiem tintje. Zo willen de gemeente en het Havenbedrijf Rotterdam meer containeroverslag in het gebied, van onder meer fruit, groente en ander voedsel.
De gemeente en het havenbedrijf verwachten dat er in 2030 3,5 miljoen containers kunnen worden verwerkt in het gebied.
Na de metamorfose moeten de Stadshavens plaats bieden aan ongeveer 13.000 nieuwe arbeiders.
In totaal steken overheid en bedrijven tot 2030 ongeveer 7,5 miljard euro in de ontwikkeling van de nieuwe Stadshavens.