Alternatief voor eigen auto
Een auto behoort tot de grootste uitgave van mensen. Is het wel zo nodig om zelf een auto te kopen? Alternatief is natuurlijk het openbaar vervoer, maar daarmee kan men niet tot alle uithoeken van het land doordringen. Een deelauto kan de oplossing bieden.
De gemiddelde auto staat meer stil dan dat deze gebruikt wordt. Tijdens die stilstand gaat de afschrijving, eventuele parkeerkosten, verzekering en wegenbelasting gewoon door. Wat zou het toch mooi zijn als een auto alleen geld kost tijdens de kilometers die er daadwerkelijk mee worden gereden. Een huurauto biedt in zo’n geval oplossing, maar een ander alternatief is de deelauto. Waar een huurauto nog best wat inspanning kost met betrekking tot legitimatie of het vinden van het juiste model, staat de deelauto meestal dichtbij, klaar voor de abonnementhouder.Eerder stond in deze krant te lezen over Car2Go in het Duitse Ulm en het Amerikaanse Austin. Maar ook in Nederland zijn deelauto’s steeds meer in zwang. Het basisidee achter de deelauto bestaat in principe uit het kopen van een auto voor gezamenlijk gebruik. Alleen wat gebeurt er als twee personen samen een auto kopen en deze geregeld op hetzelfde tijdstip willen gebruiken? Daarom zijn deelauto-organisaties ontstaan als Greenwheels, ConnectCar en Wheels4All. Dat zijn de drie grootste aanbieders die ook de grootste dekking in Nederland hebben.
Neem Greenwheels, die present is op tachtig plekken in twintig steden in ons land met meer dan 1200 voertuigen. Het zal niemand verwonderen dat vooral de Randstad goed bedeeld is en dat mensen in bijvoorbeeld Hoogeveen, Almelo, Dronten en Goes botvangen. Daarmee is meteen een van de nadelen helder. Nu is het vaak zo dat stedelingen zich vooral voor hun boodschappen, recreatie en werk binnen de eigen woonomgeving verplaatsen en een auto kunnen missen als kiespijn. Maar bij een familiebezoek naar de Veluwe of op vakantie in Noord-Limburg is een auto toch wel heel erg handig.
ConnectCar is een activiteit van KAV Autoverhuur. Ze hebben hun arsenaal auto’s op zo’n veertig locaties in het land en het principe is vergelijkbaar. Wheels4All trekt vooral een brede band door het midden van het land. Alle aanbieders werken met een gedifferentieerd tarief. ConnectCar en Wheels4All rekenen eenmalige kosten, verder hebben de drie aanbieders stuk voor stuk verschillende abonnementsvormen, die weer van invloed zijn op het tarief per uur en de kosten per kilometer. De brandstofkosten blijken altijd 9 cent per kilometer en dat betekent dat er zonder uitzondering auto’s uit het compacte segment worden aangeboden, zoals de Peugeot 207 bij Greenwheels. In het weekend geldt doorgaans een hoger tarief, terwijl de nachtelijke uren juist weer veel goedkoper zijn of soms zelfs gratis. Exact uitrekenen wat een bepaald traject kost is dus ook afhankelijk van het tijdstip waarop een reis wordt gemaakt.
Consumenten die kiezen voor een deelauto in plaats van voor een eigen voertuig, kunnen afhankelijk van het gebruik geld besparen. Ervan uitgaande dat een deelauto in de buurt op te halen is en een vergelijking wordt gemaakt met een eigen auto uit hetzelfde segment, heeft de Consumentenbond recent uitgerekend dat er alleen al op het autogebruik meer dan 100 euro per maand te besparen is zonder zelfs nog rekening te houden met de parkeerkosten die men niet maakt.
Maar zoals zo vaak is er een kantelpunt in de berekening. Volgens de Consumentenbond is een deelauto niet meer interessant als er meer dan 12.000 kilometer per jaar wordt gereden of als de gebruiker de auto meer dan 120 dagen per jaar nodig heeft. Maar er zijn nog meer parameters die van invloed zijn op de berekening. Om wat voor type auto gaat het, is deze nieuw of gebruikt? Op de site van de Consumentenbond is een handige module te vinden om te berekenen of een deelauto daadwerkelijk aantrekkelijk is.
Wie een deelauto in de buurt heeft, kiest hier ook vaak voor vanuit ideële gronden. Het idee staat immers voor minder auto’s die intensiever gebruikt worden. Het gaat om jonge voertuigen die aan de nieuwste emissienormen voldoen en tezamen een minder grote druk uitoefenen op de parkeercapaciteit binnen een stedelijk gebied. Naast de drie genoemde organisaties is er nog een aantal kleinere aanbieders zoals StudentCar, Diks Autodate en Drive Carsharing die stuk voor stuk op veel minder plaatsen beschikbaar zijn.
Combinatie met NS
Voor- en nadelen
Greenwheels en Drive Car Sharing bieden autodelen aan in combinatie met een abonnement van de Nederlandse Spoorwegen. Dit abonnement wordt keurig verrekend met de maandelijkse bijdragen. Een combinatie van het openbaar vervoer met een deelauto maakt de mogelijkheden groter. Alle aanbieders hebben een internetsite waarop nog veel meer uitleg wordt gegeven over prijzen en voorwaarden:
greenwheels.nl
connectcar.nl
wheels4all.nl
studentcar.nl
diks.net
drive.nl
Voordelen: lagere milieubelastingminder druk op parkeercapaciteitgoedkoper bij laag aantal kilometersgeen aanschaf- en onderhoudskostengeen verzekering en wegenbelasting
Nadelen: lang niet overal beschikbaarduurder vanaf een bepaald aantal kilometersniet ‘voor de deur’ beschikbaarbeperkt aantal modellen