„Berichtgeving over spanningen Egypte vertekend”
Het gebeurt maar heel zelden dat een Nederlandse vrouw in een koptisch christelijk gezin in Zuid-Egypte verblijft. De arabiste Coline Schep had zo’n bijzondere ervaring. Zij was door een koptische journaliste uit het plaatsje Malawi uitgenodigd om bij haar te logeren.
Malawi, 300 kilometer ten zuiden van Caïro, werd in de jaren 90 geteisterd door extremistisch geweld waarbij ook christenen zijn doodgeschoten. Malawi was in mei 2008 het toneel van boze koptische demonstraties na de kortstondige maar gewelddadige ontvoering van drie koptische monniken.Schep (24) ontdekte een veel gemoedelijker samenleven tussen moslims en christenen dan men zou verwachten uit de berichten over spanningen en conflicten tussen aanhangers van beide godsdiensten. Maar er is ook wel degelijk angst voor een herhaling van geweld.
Tijdens een stage bij het in Caïro gevestigde Arab-West Report leerde zij de journaliste Nermeen Reda kennen, die haar uitnodigde bij haar en haar moeder in Malawi te komen logeren. Zonder Scheps kennis van het Arabisch was dat nooit mogelijk geweest. Schep kwam in Malawi aan, enkele weken na de aanslag op een kerk in het veel zuidelijker gelegen Nag Hamadi.
Reda, in het dagelijks leven lerares aan een basisschool en freelance verslaggeefster voor enkele kranten, nam Schep mee de straat op en bracht haar naar een klooster waarvandaan monniken waren ontvoerd.
Wat Schep vooral opviel was de vertekende berichtgeving over de spanningen. „Ik kreeg op straat helemaal niet het gevoel dat er spanningen waren. Nermeen heeft veel contacten onder moslims. Ik heb in Caïro aan vier moslimgezinnen Engelse les gegeven, maar ik kreeg niet de indruk dat zij veel contacten met christenen hadden. Hier in Malawi lijken er juist wel meer onderlinge contacten te zijn.”
Reda vertelde Schep dat je een goede kennis moet hebben van de plaatselijke cultuur om objectief te kunnen berichten. „Een familie zal nooit toegeven dat een familielid schuld in een conflict heeft. Dan is het beter om de waarheid te verdraaien. Zowel moslims als christenen doen dat.”
De dagelijkse sfeer in het Zuid-Egyptische Malawi is goed maar onderhuidse spanningen blijven, zegt Schep. „Christenen zijn echter de spanningen uit het verleden niet vergeten en als er zich weer een niet-religieus conflict voordoet, is het risico ontzettend groot dat dat heel snel sektarische dimensies zal aannemen.”