Veel ANWB-leden juichen kilometerheffing toe
Betalen naar gebruik van de auto en niet naar bezit ervan. De grote internetpeiling die de ANWB in januari en februari hield over de kabinetsplannen voor een kilometerheffing maakt duidelijk dat een meerderheid van de ANWB–leden (68 procent) daar voorstander van is.
Betalen naar gebruik vinden ze eerlijker dan het belasten van het bezit van de auto zoals dat nu gebeurt met aanschafbelasting en wegenbelasting. ANWB–hoofddirecteur Guido van Woerkom presenteerde woensdag de uitkomsten van de peiling. Er deden 440.000 mensen aan mee. Na een schifting bleven er 400.000 formulieren over waarvan er 350.000 door leden van de ANWB waren ingevuld.De ondervraagden lieten zich kritisch uit over aspecten als de spitsheffing en de registratie met een kastje in de auto. Ze vinden een spitsheffing onrechtvaardig en niet effectief. Ook stuit het registratiesysteem op veel weerstand. Het is ingewikkeld, te kwetsbaar en te duur. Bovendien is de privacy onvoldoende afgeschermd, vinden de geënquêteerden.
Kritiek is er ook op de overgangsperiode waarin de aanschafsbelasting (BPM) op een auto geleidelijk wordt opgeheven en overgaat in de Motorrijtuigenbelasting (MRB). „De afbouw van de BPM leidt tot een flinke stijging van de MRB, wat niet als eerlijk wordt ervaren", zei Van Woerkom tijdens de presentatie. Van Woerkom vindt dat de afbouw van de BPM per 1 januari 2011 moet worden stopgezet. „Dat is gezien het vacuüm waarin het hele verhaal zich nu bevindt niet meer dan gepast", aldus de directeur.
In de Tweede Kamer is de kilometerheffing al jaren onderwerp van flinke discussies. Een voorstel voor de invoering van zo’n heffing werd na de val van het kabinet controversieel verklaard. Voorstanders en tegenstanders omarmden woensdag allemaal, maar met verschillende argumenten, de ANWB–peiling. Voor iedereen bleek het een steun in de rug.
Volgens tegenstander VVD blijkt uit de peiling dat 20 procent tegen is en 60 procent twijfelt. „In feite ziet dus 80 procent van de ANWB–leden de kilometerheffing niet zitten", aldus VVD’er Charlie Aptroot. De PVV–er Richard de Mos wil kilometerheffing al tijden „prullemanderen". Voorstander GroenLinks vindt juist dat de uitkomsten de tegenstanders een „fikse tik op de vingers" geeft. PvdA–er Lia Roefs is blij dat de ANWB–leden in meerderheid het beprijzen van autogebruik onderschrijven. De PvdA ziet in tegenstelling tot de ANWB–leden wel de noodzaak van een apart tarief voor de spitsuren. „Dat is juist nodig om de files te bestrijden en milieuwinst te behalen".
VNO–NCW en MKB–Nederland zien het bewijs geleverd dat er veel maatschappelijke steun blijft voor het idee om te betalen voor gebruik van de weg. Ook de RAI Vereniging, die de belangen behartigt van fabrikanten en importeurs van auto’s, vrachtwagens en tweewielers, is tevreden met de uitkomst. Volgens directeur Peter Janssen bevestigt de uitslag van de peiling zijn mening dat een systeem van beprijzen „onvermijdelijk is voor de toekomst".
De ANWB wil dat het bestaande plan voor een kilometerheffing van tafel gaat en dat er een beter voorstel komt.