Alles mag mee in de Skoda Superb Combi

Bekend vakantiedilemma: wat past wel en wat past niet in de auto? De fietsjes van de kinderen, een paar extra jurken voor ma, tijdschriften en kranten voor pa. Iets zal er thuis moeten blijven. Toch? Zo niet bij de nieuwe Skoda Superb Combi. Met deze ruimtegigant kan alles mee.

Tony Vos
26 March 2010 16:09Gewijzigd op 14 November 2020 10:12
Skoda Superb Combi. Foto's Tony Vos
Skoda Superb Combi. Foto's Tony Vos

Alleen de veel duurdere Mercedes E-klasse wint het qua ruimte van deze stationwagon op basis van de grote Skoda Superb. Daarmee scoort het model op een belangrijk onderdeel veel punten.Vorig jaar baarde de Skoda Superb sedan al opzien. Niet alleen door de enorme bagageruimte, maar ook door de bijzondere achterklep die kan openen als kofferdeksel en als vijfde deur. Wat dat betreft is de Combi veel traditioneler van vorm. De daklijn is verder naar achteren doorgetrokken en de hoek waaronder de achterruit is geplaatst, zorgt voor elegantie.

De vlakverdeling van de Combi mag zeer geslaagd genoemd worden. Sterker nog, de Superb toont chic, zeker in deze Elegance-uitvoering met chromen lijsten rond de zijruiten, aluminiumkleurige dakrails en lichtmetalen 17 inch wielen. Chroom vinden we eveneens op het indrukwekkende front met bijzonder samengestelde koplampen en fors uitgevallen mistlampen. Er is bij Skoda zichtbaar op details gelet. Zo zijn richtingaanwijzers keurig in de buitenspiegels opgenomen, krijgen de portiergrepen een laklaagje, zit er een chroomlijst op de portieren en heeft de auto parkeersensoren rondom. Deze elementen behoren overigens niet tot de basisversie van het model, die ook al weinig te kort komt.

Op meerdere vlakken vormt het interieur een ware verrassing. Vooral in deze uitvoering met als extra’s beige leer en houtlookpanelen. Die zorgen in de Superb voor een premiumgevoel. Net als buiten ook hier veel aandacht voor details, zoals de smalle chromen randjes rond klokken en ventilatieroosters, de chroomapplicatie op het stuurkussen, de stevige pook van de DSG-versnellingsbak en de prachtige materialen waarin dit allemaal is uitgevoerd.

Ruimte is er volop en zoals bij veel producten uit de Volkswagenstal is het verstelbereik van de stoelen enorm. De zetels zijn groot genoeg en bieden een prima ondersteuning, ook op lange ritten. Na het openen van de achterportieren valt er een diepe stilte. De beenruimte op de achterbank is gigantisch. Het is beslist onmogelijk om voor dezelfde prijs een auto te vinden die hieraan kan tippen. Bij voorpassagiers van een normale lengte kunnen volwassenen achterin de benen over elkaar leggen, maar ook als de stoelen in de achterste stand staan, blijft er nog beenruimte te over.

Geheel synchroon daaraan blijkt er achter de achterklep –al dan niet met afstandbediening te openen– een gapend gat van 633 liter aanwezig. De bagageruimte is prachtig van afwerking, beschikt over een dubbele bodem en aluminium rails aan de zijkanten voor het vergrendelen van bagagestukken. Na het neerklappen van de achterbank en verwijderen van de rolhoes groeien de laadmogelijkheden van de Superb naar 1865 liter.

De tweede benzinemotor in de serie is de 160 pk leverende 1.8 TSI met turbo en directe inspuiting. De krachtbron levert 250 Nm aan trekkracht in een toerengebied van 1500 tot 4500 omwentelingen per minuut. Vlot presteren vormt geen probleem voor de enorme stationwagon die qua gewicht relatief bescheiden blijft met 1450 kg. De 100 kilometer per uur staat in 8,6 seconden op de teller en de auto zet een top neer van 218 kilometer per uur.

We reden de versie met 7-traps DSG. Deze gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling verhoogt het rijgemak en comfort. Schakelen gaat vliegensvlug en in vergelijking met een normale automaat heeft deze bak geen nadelige invloed op het brandstofverbruik. Gezien formaat en prestaties is een gemiddelde van 1 op 11 keurig.

Volkswagen bouwde het onderstel uit vertrouwde VW-elementen. Het voldoet aan alle eisen van de verwende automobilist. Bovendien blijkt de iets zwaardere achtersteven van de Combi een gunstige invloed te hebben op het comfort. Waar bij de sedan de schokdempers te stug voelen, blijkt dat bezwaar bij deze carrosserieversie minder duidelijk aanwezig.

Prijstechnisch is deze gigant een scherpe aanbieding. Het model start vanaf 28.200 euro voor de 1.4 TSI Comfort die standaard is uitgerust met automatische 2-zone airco, knieairbag en dakrails. De 1.8 TSI kost vanaf 29.890 euro. Uitgevoerd als Elegance en met DSG-versnellingsbak staat er 38.590 euro op het prijskaartje.


Skoda Superb Combi

1.8 TSI 160 pk

Topsnelheid218 km/h

Acceleratie8,6 sec. 0-100 km/h

Verbruik gemiddeld1 op 11

CO2-uitstoot170 g/km

Energie: B

Plussen en minnen

  • Been- en bagageruimteGigantisch, zo kan de Superb Combi het best worden omschreven met een limousineachtige beenruimte achterin en een bagagevolume van 633 tot 1865 liter.

  • Kwaliteit materialenDoor de hoogwaardige kwaliteit van de gebruikte materialen en een bijpassende afwerking geeft de Superb van binnen en buiten de indruk van een model uit een hoger prijssegment.

  • MotorDe 1,8 liter turbomotor zorgt voor een flinke souplesse, waardoor vlot presteren geen enkel probleem vormt. De DSG-bak brengt het comfort naar een nog hoger niveau.

  • Afstelling achterasDe afstelling van de achteras mag nog een tikkeltje soepeler, hoewel de Combi op dit vlak al prettiger aanvoelt dan de Combi.
  • UitstralingDe uitstraling van de luxueuze Elegance versie is chic. Chroom wordt gebruikt ter versterking langs de zijruiten en bij de grille. Ook de 17 inch wielen staan de auto erg goed.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer