Vrienden in de handel, tips bij het zakendoen
Nederland en Duitsland zijn beste maatjes als het op handelen aankomt. Overigens is het een misverstand om te denken dat Nederland alleen afhankelijk is van zijn grote buurman. Andersom kan Duitsland ook moeilijk zonder Nederland.
Enkele cijfers over 2009, afkomstig van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Voor Nederland is Duitsland zowel voor de import (54 miljard euro, zo’n 20 procent van het totaal) als de export (75 miljard euro, 24 procent van het totaal) de belangrijkste handelspartner. België bekleedt in beide lijstjes op gepaste afstand de tweede plaats (import 27 miljard euro, export 34 miljard euro). De top 5 van belangrijkste handelspartners in 2009 is hetzelfde als in 2008.Duitsland importeert ook de meeste spullen uit Nederland, China is een goede tweede. De meeste Duitse export gaat naar Frankrijk, gevolgd door Nederland. Vergeleken met twee jaar geleden is Nederland op beide ranglijsten één of meer plaatsen gestegen.
De economische crisis heeft de omvang van de wereldhandel een knauw gegeven, ook die tussen Nederland en Duitsland. De Nederlandse goedereninvoer uit Duitsland daalde in 2009 maar liefst 17 procent, terwijl de export met 19 procent is afgenomen.
Het grootste deel van de handel met Duitsland vindt plaats tussen Nederland en de deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen. De deelstaten Nedersaksen en Baden-Württemberg spelen ook een grote rol.
Een Duitser is ”pünktlich”. Dat betekent dat afspraken stipt op tijd moeten worden nagekomen.
Een houding van ”Dat komt wel goed” wekt wantrouwen op. Een goede voorbereiding is essentieel voor een zakelijke deal.
Duitsers hechten veel waarde aan kleding. Ongepoetste schoenen zijn uit den boze en een stropdas en pak voor mannen een vereiste. Ook de grootte van de auto is bepalend voor de beeldvorming.
Een Duitser hecht veel waarde aan hiërarchie, een zakenpartner wordt dus respectvol met ”u” aangesproken.
Besluiten worden op directieniveau genomen. Vergaderingen in Duitsland worden meestal niet gebruikt om te discussiëren; iedereen geeft zijn visie. De directeur neemt vervolgens een besluit.
Duitsers houden privé en zakelijk strikt gescheiden.
Een ondernemer moet wel zichzelf blijven. Juist de frisse Nederlandse mentaliteit wekt de sympathie.