Winst Campina stijgt bij lagere omzet
Zuivelonderneming Campina heeft vorig jaar haar omzet zien dalen van 3,9 miljard naar 3,7 miljard euro. De daling heeft volgens het coöperatieve bedrijf te maken met de keuze voor kwaliteitsverbetering in plaats van omzetgroei.
Campina meldde vrijdag ondanks de omzetdaling een goed jaar achter de rug te hebben, waarin het operationele resultaat met „tientallen miljoenen euro’s” is verbeterd.
Als coöperatie geeft Campina geen exacte winstcijfers. Als de maatstaf voor het resultaat geldt de melkprijs voor de circa 7000 aangesloten boeren. Die kregen 36,41 euro per honderd kilo melk, een daling met 0,44 euro.
Die daling komt volgens het concern in de eerste plaats doordat de basiszuivelproducten minder opbrachten. Daarnaast werd het resultaat echter gedrukt door extra pensioenlasten van 46 miljoen euro en de afwaardering van het belang in Wessanen voor 55 miljoen euro.
In Nederland, na Duitsland de grootste markt waarop het bedrijf actief is, steeg de omzet in 2002 van 804 miljoen euro naar 817 miljoen euro. Campina is vorig jaar het merk geworden dat in de Nederlandse supermarkten de grootste omzet haalt. Dat is volgens de zuivelgigant vooral te danken aan de introductie van nieuwe producten.
In Duitsland daalde de omzet van 1,14 miljard euro naar 948 miljoen euro. Bij de lagere omzet wist Campina hier het verlies om te buigen naar ”break-even”. Voor een deel kwam dit overigens door baten uit de verkoop van niet-kernactiviteiten. Al met al is het bedrijf tevreden over de prestaties in zowel Duitsland als Nederland.
In 2003 gaat Campina zich weer meer richten op groei. Het concern wil in West-Europa vooral met zijn zuiveldranken groeien, in andere Europese landen met desserts en wereldwijd ziet Campina de groeimogelijkheden vooral in de ingrediënten.