VID meet file op N-wegen met signaal Bluetooth
De VerkeersInformatieDienst (VID) registreert sinds begin dit jaar files op verschillende regionale wegen via Bluetooth. De gegevens worden gebruikt voor verkeersinformatie.
Meetinstrumenten, die de dienst in bijvoorbeeld lichtmasten langs de weg plaatst, pikken Bluetoothsignalen op van mobiele telefoons van voorbijrijdend verkeer. Zo’n 40 procent van alle auto’s geeft zo’n signaal af doordat veel automobilisten een carkit gebruiken die via Bluetooth werkt, om handsfree te bellen. Ze geven daarmee ongemerkt een unieke code af als ze langs de meetapparatuur rijden.Inmiddels werkt dit systeem op de N11 (Bodegraven-Leiden), rond Almere en op de N9 bij Alkmaar, aldus VID-woordvoerder Patrick Potgraven. Op deze autowegen staat regelmatig een file.
Op het grootste deel van de Nederlandse snelwegen wordt de verkeersdoorstroming gemeten met zogeheten detectielussen in het wegdek, maar dit systeem is niet geschikt voor N-wegen. Met de Bluetoothkastjes kan de VID de drukte op deze wegen nu wel meten. „Daarbij is dit systeem aanzienlijk voordeliger”, aldus Potgraven.
Met de Bluetoothsignalen kan de VID exact de reistijd van automobilisten berekenen tussen de kastjes en krijgt de dienst zicht op de doorstroming op een traject en wanneer er files ontstaan. De VID bevestigt dat automobilisten ongevraagd meewerken aan het uitlezen van de mobieltjes. „Het Bluetoothsignaal is niet gekoppeld aan een persoon, zoals kentekengegevens dat wel zijn. Voor een veilig gevoel worden de gegevens meteen gewist nadat we ze hebben gebruikt voor de reistijdinformatie. In een enkel geval gebruiken we de informatie voor onderzoek. Dan vervormen we het signaal om de privacy absoluut te waarborgen”, aldus Potgraven.
De VerkeersInformatieDienst peilt de Bluetoothgegevens met goedkeuring van Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten. De dienst financiert het systeem zelf en vertaalt het meteen in filemeldingen voor de weggebruiker, via internet, radiostations en het eigen servicenummer.