Bijtend spotje voor dieronvriendelijke super
AMSTERDAM (ANP) – De supermarkt die de komende drie maanden het meeste dieronvriendelijke vlees verkoopt, krijgt van stichting Wakker Dier 250 „bijtende" spotjes op de landelijke radio op zijn bord. In die spotjes wordt het dierenleed achter het goedkope vlees van de ’winnaar’ benadrukt. Dat liet Stichting Wakker Dier donderdag weten tijdens de start van de ’kiloknallercampagne Vlees goedkoper dan kattenvoer’.
Daarin strijdt de stichting de komende drie maanden tegen het aanbieden van vlees voor bodemprijzen in supermarkten. Met de campagne wil de organisatie het dierenleed aan de kaak stellen dat het resultaat is van het zo goedkoop mogelijk produceren van vlees.„Supermarkten moeten niet stunten met de prijzen van vlees, omdat dit ten koste van dieren gaat", aldus Wakker Dier. Volgens de stichting moeten mensen de keuze hebben om voor diervriendelijk vlees te kiezen en kan dat in veel supermarkten niet.
Wakker Dier zet de prijs van vlees af tegen kattenvoer, omdat hier wel vele soorten van beschikbaar zijn. De stichting noemt het „absurd" dat in veel supermarkten wel vele soorten kattenvoer te kiezen zijn, terwijl er vaak maar één soort kipfilet te krijgen is: de goedkoopste. Daarom ’wint’ de supermarkt die de komende drie maanden het meeste vlees verkoopt onder de gemiddelde prijs van een kilo kattenvoer (4,12 euro).
Albert Heijn verklaarde donderdag niet van plan te zijn directe actie naar aanleiding van de campagne te ondernemen. „Vlees is een belangrijk product in het winkelwagentje van onze klanten. Wij bieden al meerdere soorten vlees aan, zodat mensen zelf een bewuste keuze kunnen maken", aldus een zegsvrouw van de supermarkt.
„Overbodig", zo omschreef brancheorganisatie van supermarkten CBL de actie van Wakker Dier. „Nederlandse supermarkten voldoen aan de wettelijke eisen en doen daarnaast steeds meer aan dierenwelzijn. Zo wordt biologisch vlees volop gepromoot en worden mensen steeds beter geïnformeerd".