FrieslandCampina voelt recessie
Zuivelconcern FrieslandCampina heeft vorig jaar de inkomsten fors zien dalen. Consumenten in met name West–Europa vervingen door de recessie de veelal iets duurdere producten van het concern door goedkopere artikelen. In Zuidoost–Azie en Afrika wist FrieslandCampina wel meer producten aan de man te brengen, zo bleek woensdag tijdens de presentatie van de jaarcijfers.
Topman Cees ’t Hart ziet echter de trend van ’downtrading’ stabiliseren. „Het is niet zo dat de consument alleen maar naar prijs kijkt, maar ook naar kwaliteit”.Het fusiebedrijf dat in 2008 voortkwam uit Friesland Foods en Campina, is bekend van merken als Vifit, Appelsientje en Optimel. De producten onder het merk Campina verkochten vorig jaar in Nederland het beste en lieten andere bekende A–merken als Marlboro, Douwe Egberts, Coca–Cola en Heineken achter zich.
„Het is afwachten wat voor gevoel de besparingen die er nog aan gaan komen, de consumenten gaan geven”, aldus de topman over de verwachtingen voor 2010. Daarom is het volgens ’t Hart ook moeilijk te schatten hoe de markt zich dit jaar zal gedragen. Hij wees er wel op dat de merken van FrieslandCampina sterk zijn en dat het bedrijf veel merken heeft. „Daar hebben wij veel vertrouwen in”.
De onderneming heeft zitten te broeden op een nieuwe strategie, maar hoe die eruit komt te zien, hield de top nog even voor zich. Half juni zal FrieslandCampina de nieuwe strategie ontvouwen, nadat de raad van commissarissen en de aangesloten leden zijn gehoord. Tijdens de persconferentie werd slechts een tipje van de sluier opgelicht. Het concern verwacht de komende jaren een verdere consolidatieslag in de voedingsmiddelenindustrie, een verschuiving van de economische macht naar Azië en een toenemende vraag naar voedingsmiddelen met voedingstechnisch iets extra’s.
FrieslandCampina zag in het eerste volledige ’fusiejaar’ de omzet met 14 procent afnemen naar 8,16 miljard euro. Het bedrijfsresultaat voor bijzondere eenmalige lasten steeg met 26 procent tot 347 miljoen euro. De nettowinst kwam 35 procent hoger uit op 182 miljoen euro.
Het grootste deel (bijna 60 procent) van de omzet behaalt de onderneming uit de verkoop van consumentenproducten. De divisie voor kaas en boter is goed voor een kwart van de omzet. Daarnaast heeft het concern een divisie ingrediënten die goed is voor 14 procent van de inkomsten.
’t Hart zei „met tevredenheid, zelfs met een beetje trots” terug te kijken naar 2009, gezien de moeilijke marktomstandigheden. De melkprijs daalde naar een bijna historisch dieptepunt. De melkprijs voor de aangesloten boeren daalde van 36,37 euro naar 26,99 euro per 100 kilo melk.