Huizinga klaagt over truckmotoren
BRUSSEL (ANP) – Vrachtwagens stoten meer schadelijke stoffen uit dan in de de officiële testen bij de typegoedkeuring, vooral als de trucks door de stad rijden. In werkelijkheid is er meer luchtvervuiling dan er op papier lijkt. Demissionair minister Huizinga (Milieu) heeft daar maandag aandacht voor gevraagd bij EU–beraad in Brussel.
De minister baseert zich op „tamelijk schokkend" onderzoek van TNO. Die ontdekte dat vrachtwagens met het nieuwste en schoonste type motor (Euro5) meer stikstofoxide in de lucht blazen dan gedacht. De testen op afgesloten circuits onder ideale omstandigheden blijken geen goed beeld te geven.„De Europese Commissie pakte ons punt goed op", meldde Huizinga na afloop. „De Commissie heeft toegezegd dat ze met de testverschillen rekening gaat houden bij de eisen voor het volgende type truckmotor, de Euro6. Een redelijk succesje dus".
De eisen aan Euro6–motoren moeten nog voor de zomer worden vastgesteld. Voor de huidige Euro5 zijn de normen moeilijker aan te passen, omdat deze trucks al rondrijden. Mogelijk kan een softwareaanpassing wel zorgen voor een betere werking van de katalysator.