Vakbond: Standaard camera’s op bus in ov
Bussen moeten standaard worden uitgerust met camera’s. En verdachten van agressie in het openbaar vervoer (ov) moeten worden opgepakt en berecht. Bovendien moeten chauffeurs een agressietraining krijgen en zo weinig mogelijk contant geld aan boord van de bus hebben, vindt FNV Bondgenoten.
De vakbond reageert desgevraagd op berichtgeving van de NOS zaterdag dat agressieve jongeren nog altijd vrij spel hebben in het openbaar vervoer. In de Randstad nemen de meldingen van geweld en intimidatie zelfs toe.Ondanks incidenten in plaatsen als Gouda en Ede wordt relschoppers geen strobreed in de weg gelegd. Volgens de omroep hebben slechts drie provincies –Limburg, Utrecht en Noord-Brabant– adequate maatregelen getroffen, zoals het plaatsen van camera’s in bussen. De andere provincies laten de problemen de vrije loop.
Vooral in de Randstad neemt de agressie in het ov toe. Zo zag Noord-Holland in 2009 het aantal incidenten bijna verdubbelen tot ruim 600 per jaar. Bij de grootste streekvervoerder van Nederland, Connexxion, waren de cijfers jarenlang stabiel, maar is er sinds 2007 weer een stijging te zien.
Zuid-Holland is het meest laks in zijn aanpak. De provincie geeft aan „geen idee” te hebben hoeveel incidenten er jaarlijks plaatshebben. Dat is opmerkelijk, omdat de problemen in Zuid-Holland vorig jaar juist de aanleiding vormden voor de discussie over veiligheid in het ov.
J. Heilig, bestuurder personenvervoer van FNV Bondgenoten, zegt dat de aanpak van agressie tergend langzaam verloopt. „Ik word er een beetje moedeloos van. In Groningen was het na veel vijven en zessen eindelijk zo ver dat bussen camera’s aan boord hadden. Er kwam echter een nieuwe vervoerder met nieuwe bussen en zonder camera’s.”
De FNV’er pleit voor standaardeisen in de aanbestedingsprocedure voor het streekvervoer, waarvoor steden, provincies of gemeenten verantwoordelijk zijn. „Zorg dat nieuwe bussen standaard camera’s aan boord krijgen. Dat is goedkoper en effectiever dan ze achteraf in te bouwen.”
Hij waarschuwt dat chauffeurs het werk steeds vaker zullen neerleggen als er niets gebeurt om de agressie in het openbaar vervoer in te dammen. Een ov-verbod voor „tuig”, zoals soms wordt geopperd, is volgens Heilig „nauwelijks controleerbaar. Het staat niet op het voorhoofd van zo’n persoon.”