Economie

Start moet USG door zware tijden loodsen

United Services Group (USG) heeft vorig jaar vooral dankzij de overname van Start de omzet bijna verdubbeld. De uitzender kwam uit op 1,1 miljard euro, waar in 2001 nog 600 miljoen in de boeken kwam.

ANP
20 March 2003 10:48Gewijzigd op 14 November 2020 00:12

USG-topman L. Houwen hoopt nu ook dat zijn bedrijf door de inlijving van Start zich beter door economisch mindere tijden heen kan slaan. De woensdag in Almere gepresenteerde jaarcijfers laten een winst zien van 34 miljoen euro, iets minder dan analisten hadden verwacht. USG zei afgelopen zomer al rekening te houden met een kwart lagere winst dan de 46 miljoen euro van een jaar eerder.

Houwen durft deze keer geen verwachtingen uit te spreken over 2003, gezien de economische tegenwind en de snel oplopende werkloosheid. Wel meent hij dat USG met Start beter in staat is om straks mee te liften als de markt zich herstelt. „We hebben ons weten te verbreden en zijn niet alleen die uitzender die is gespecialiseerd in nichemarkten met hoger opgeleiden.”

Houwen wees op de wetmatigheid in de uitzendbranche dat de vraag naar personeel als eerste aantrekt in het zogeheten vroegcyclische industriële segment. „Als je met een herstel wilt meedoen, moet je dus wel veel productiepersoneel kunnen leveren en dat kunnen we nu.”

Bovendien zorgt Start volgens Houwen voor rust in de gelederen, omdat de aanwinst sterk is in „zekere uitzendmarkten” als de overheid en de zorg. Verder verwacht hij veel van de reïntegratieactiviteiten van Start. „Behalve dat we bezig zijn met het leveren van flexibel personeel, zitten we nu ook aan tafel bij opdrachtgevers voor het begeleiden van ontslagen werknemers naar een andere baan en het reïntegreren van zieke werknemers.”

Nederland blijft met een omzet van 779,7 miljoen euro (71 procent van het totaal) de belangrijkste markt voor USG. Volgens de topman heeft het concern het er op de thuismarkt niet slecht vanaf gebracht. „In 2002 daalde de uitzendmarktomzet met 6 procent en USG noteerde autonoom een min van 3 procent.” De tweede thuismarkt is België met een omzet van 144,2 miljoen euro en verder is USG actief in Spanje, Duitsland, Italië en Engeland.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer