Politiek

Kamer valt over ’Gerda’ heen

Demissionair CDA–minister Verburg (Landbouw) moet zich in de Tweede Kamer verantwoorden voor haar eigen glossy, die deze week verschijnt. Het parlement houdt op initiatief van de Partij voor de Dieren (PvdD) zo snel mogelijk een spoeddebat over de kwestie.

ANP
9 March 2010 16:33Gewijzigd op 14 November 2020 10:03
DEN HAAG – Demissionair CDA–minister Verburg (Landbouw) moet zich in de Tweede Kamer verantwoorden voor haar eigen glossy, die deze week verschijnt. Het parlement houdt op initiatief van de Partij voor de Dieren (PvdD) zo snel mogelijk een spoeddebat over
DEN HAAG – Demissionair CDA–minister Verburg (Landbouw) moet zich in de Tweede Kamer verantwoorden voor haar eigen glossy, die deze week verschijnt. Het parlement houdt op initiatief van de Partij voor de Dieren (PvdD) zo snel mogelijk een spoeddebat over

’Gerda’ wordt woensdag en donderdag in een oplage van 830.000 exemplaren meegestuurd met vrouwenbladen als Margriet, Libelle en Flair. Fractievoorzitter Thieme van de PvdD vindt het ongehoord dat een tijdschrift dat het beleid en de persoon van de minister „verheerlijkt”, op kosten van de belastingbetaler in verkiezingstijd wordt verspreid. Ze vindt dat de glossy uit de schappen moet en dat de kosten moeten worden verhaald op het CDA.Ook de SP, GroenLinks, VVD, PVV, PvdA, D66 én het CDA zelf steunden het verzoek om een spoeddebat. „CDA–krantjes moeten uit de campagnekas van het CDA worden betaald”, stelde SP–Kamerlid Van Velzen.

Verburg ontkent dat het een verkiezingsstunt is. Ze wijst erop dat de voorbereidingen voor deze speciale uitgave al kort na de zomer van 2009 begonnen, ruim voor bekend was dat er verkiezingen kwamen. Aan ’Gerda’ kleeft een prijskaartje van 4 ton. Een verantwoord bedrag, aldus de minister. „Omgerekend is het twee kwartjes per huishouden. Een koopje voor iets dat zoveel mensen bereikt”.

De CDA–bewindsvrouw vindt dat belangrijk. „Een overheid moet niet alleen dingen opleggen, maar ook mensen erbij betrekken. We informeren mensen over wat LNV doet voor 16 miljoen Nederlanders en hoe mensen daar zelf invloed op kunnen hebben. Burgers snakken ernaar om serieus genomen te worden”.

Een zegsman van het ministerie stelde dinsdag eerder dat niet alleen via brochures en internet, maar ook op originele manieren als via een glossy aandacht kan worden gevestigd op de beleidsterreinen van het dit jaar 75 jaar bestaande LNV. Het departement verwacht dat zo’n 2 miljoen mensen het blad onder ogen krijgen. De voorpagina van ’Gerda’ toont een foto van Verburg als amazone. „Mooi he”, aldus Verburg met een kwinkslag. „Maar het gaat dus om de inhoud. We laten zien wat boeren en vissers doen en ook het belang van gezonde voeding, landschap en klimaat komt aan de orde”.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer