Met een palmtop om de files heen
Na het krabben van de voorruit stapt de automobilist in. Hij drukt z’n mobiele telefoon in de houder. In een tweede dashboardhouder zet hij de palmcomputer. Het schermpje licht op en toont het Nederlandse wegennet. De A28 is vuurrood. Met een vingertop raakt hij het scherm aan, meteen verschijnt de oorzaak in tekstregels: geschaarde vrachtwagen. Omdat de A1 en de A27 vrij zijn, kiest de bestuurder vanuit de richting Apeldoorn bij knooppunt Hoevelaken voor rechtdoor.
Alle beetjes helpen als het erom gaat de files te bestrijden. Want een paar procent verkeer meer of minder op een weggedeelte kan het verschil uitmaken tussen stilstaan of doorrijden. Vandaar dat de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat dingen uitprobeert die het gedrag van de automobilist kunnen beïnvloeden. Met een beetje aanpassen hier en wat bijsturen passen er veel meer rijdende auto’s op de huidige hoeveelheid asfalt.
Gisteren presenteerde de AVV op het symposium ”Signalen voor de toekomst” in Rotterdam de TravelStar, een slim apparaatje waarmee actuele digitale verkeersinformatie in de auto overzichtelijk op een kleurenbeeldscherm binnenkomt. Sinds vorig jaar oktober rijden er duizend auto’s rond die zijn uitgerust met Radio Data System–Traffic Message Control (RDS–TMC), een plaatsbepalingssysteem (GPS) en een palmtopcomputer. De automobilist kan op elk moment de actuele stand van zaken op de Nederlandse wegen oproepen en is daarmee niet meer afhankelijk van de radioverkeersinformatie op elk heel en half uur of de mededelingen op de dynamische route–informatiepanelen die bij steeds meer knooppunten verschijnen.
Er zijn situaties voor te stellen waarin de nieuwe technologie goed zou kunnen werken, maar de avondspits van gisteren illustreerde meteen ook weer de relativiteit van snufjes als RDS–TMC via de palmtop. Ondanks het feit dat het herfstvakantie is –waarin er altijd minder verkeer is– stonden er rond 6 uur gisteravond zestig files met een gezamenlijke lengte van meer dan 300 kilometer, bijna eenzevende gedeelte van het hoofdwegennet. Flink wat regen, een handjevol aanrijdingen maar niet eens echte calamiteiten en de file–informatie krijgt meteen lachwekkende vormen. „A1, A2, A4, A6, A7, A9, A10, A12, A15, A16, A20, A27, A28…” Omrijden aan de hand van de informatie uit een palmtop is er dan al snel niet meer bij. De avondmaaltijd schiet er –weer– bij in en deelname aan de avondvergadering valt voor de helft in het water.
Beter geïnformeerd
Niettemin tonen de 1000 gebruikers van TravelStar zich tevreden over de nieuwe vinding. Negentig procent zegt beter dan normaal geïnformeerd te zijn over files en zich zekerder te voelen over de actuele verkeersinformatie. Aan de proef deden 400 lease–auto’s, 300 bedrijfswagen, honderd wagens voor goederenvervoer en 200 huurauto’s mee. Tussen de verschillende groepen was weinig verschil in tevredenheid, aldus projectleider Henk Stoelhorst van de AVV. Ongeveer 30 procent liet zich rechtstreeks beïnvloeden in de wegkeuze.
De automobilisten die deelnamen aan de proef, kregen het apparaat gratis aangeboden. Hun werd niet gevraagd of zij hiervoor de prijs van 1799 gulden (exclusief BTW en inbouw) zouden willen betalen. Stoelhorst verwacht echter dat de computer snel populair zal worden. „Deze filemelder is half zo duur als een navigatiecomputer. De systemen die nu in de winkel liggen, vertellen hoe je zo snel mogelijk van A naar B kunt komen, maar ze sturen je ook vrolijk de file in.”
Correct
Het ministerie van Verkeer wil graag het bedrijfsleven prikkelen, zegt Stoelhorst, „en dat is gelukt, want de fabrikant heeft toegezegd een commerciële versie te gaan verkopen.” Het is de bedoeling dat op den duur meer fabrikanten de technologie gaan leveren, maar voorlopig is er alleen de gisteren getoonde variant, die vanaf vrijdag te koop is via de vestigingen van de Correct Group BV in Rotterdam. R. Hendriks, productmanager mobile electronics van Correct, verwacht een flinke toeloop.
TravelStar bestaat uit een GPS–ontvanger voor de plaatsbepaling via de satelliet, een aansluiting op de FM–autoradio voor de ontvangst van de digitale RDS–TMC–verkeersinformatie en een compacte palmtopcomputer met het besturingsprogramma Windows CE. De standaardcomputer heeft extra software die de verkeersinformatie vertaalt naar een plattegrond en ook de oorzaak van de file weergeeft. De palmtop behoudt de normale kantoorfuncties, dus mocht de gebruiker onverhoopt toch muurvast in de file komen te staan, dan heeft hij tekstverwerker, e–mail, internet en spelletjes bij de hand. Laat hij dan ook nog even op de voorganger letten, want een nieuwe file is snel geboren.