Economie

Microsoft maakt krijtje overbodig

Nog even en het krijtje is passé. Als het aan Microsoft ligt. Tafels met aanraakschermen, minilaptops, interactieve schoolborden en videoconferenties met medescholieren in het buitenland, dát is het klaslokaal van de toekomst.

Van onze verslaggever
5 March 2010 07:46Gewijzigd op 14 November 2020 10:01
Bezoekers op de Cebit in Hannover. Foto EPA.
Bezoekers op de Cebit in Hannover. Foto EPA.

Op ict-beurs Cebit toont de softwaregigant hoe stoffige school­lokalen plaatsmaken voor geavanceerde multimediaruimtes. Een 150 vierkante meter groot digitaal klaslokaal bevat de nieuwste snufjes, die leren niet alleen gemakkelijker maar ook leuker moeten maken.Tot en met zaterdag, als de beurs in Hannover zijn deuren weer sluit, krijgen in totaal 500 Duitse scholieren les in het lokaal van de toekomst. Bij toerbeurt doorlopen ze verschillende lessen, ondersteund door de modernste software en apparaten.

Leerlingen uit groep 7 en 8 duiken in het melkwegstelsel. Niet via een vergeelde wandkaart, maar bijna tastbaar via een driedimensionale sterrenkaart gebaseerd op Microsofts World Wide Telescope. Planeten van heel dichtbij op een enorm beeldscherm. De scholieren maken de opdrachten niet in een schrift, maar op minilaptops.

Met zijn leerlingen zit docent Hilmar Thiel even verderop over een Surface-tafel gebogen. Het tafelblad is een groot aanraakscherm. Daarop schuiven scholieren met foto’s, maken puzzels en bekijken filmpjes. „Een volstrekt andere onderwijsvorm, die leerlingen laat samenwerken en uitdaagt tot creativiteit. Niet alleen leuk, maar vooral erg informatief. Omdat de lesstof visueel is.”

Ook videoconferencing neemt een belangrijke plek in in het digitale klaslokaal. Leerlingen bereiden een uitwisselingsproject voor met scholieren in Spanje. Ze communiceren via een videoscherm met hun leeftijdsgenoten en maken afspraken. Astrid Aupperle van Microsoft: „Ook leerlingen die ziek zijn of langere tijd aan huis gebonden, kunnen zo op afstand meedoen zonder veel achterstand op te lopen.”

Prachtig, al die geavanceerde technologie. Maar is het nodig? „Ict-vaardigheden zijn onmisbaar om deel te nemen aan het arbeidsproces”, zegt Achim Berg van Microsoft Duitsland. Onderzoek toont aan dat in 2014 negen van de tien banen computervaardigheden vereisen. „Daar moeten we scholieren op voorbereiden.”

De techniek is er, de urgentie wordt gevoeld. Desondanks blijft het digitale klaslokaal voorlopig nog toekomstmuziek. In Duitsland lopen enkele proefprojecten, maar veel scholen ontbreekt het aan geld om de digitale techniek te bekostigen. Want aan al die mooie snufjes hangt vooralsnog wel een fors prijskaartje.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer