Binnenland

Examen op bromfiets voortaan verplicht

’s-HERTOGENBOSCH – Maik van Zuylen was dinsdag de eerste Nederlander die het nieuwe bromfietsexamen aflegde. Aan de theorietest is nu een praktijkproef toegevoegd.

Binnenlandredactie
3 March 2010 12:09Gewijzigd op 14 November 2020 10:00

Maik werd dinsdag 16 jaar. ’s Morgens legde hij in ’s-Hertogenbosch het theorie-examen af, daarna kreeg hij rijles en ’s middags probeerde hij het praktijkexamen. Met succes.Het praktijkexamen voor bromfiets, snorfiets en brommobiel is per 1 maart ingevoerd, na twee maanden vertraging. Op 1 oktober 2006 werd het bromfietscertificaat vervangen door het bromfietsrijbewijs (”rijbewijs AM”), maar tot nu toe moest daarvoor alleen een theorie-examen worden afgelegd. Wie het bromfietsrijbewijs wil halen, 16 jaar of ouder is en geen ander rijbewijs heeft, moet voortaan echter ook zijn praktische vaardigheden bewijzen. Door deze maatregel wil de overheid de verkeersveiligheid vergroten.

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), dat meer dan zestig examinatoren inzet voor deze nieuwe examens, verwacht dat per jaar ruim 60.000 jongeren de bromfietsproef zullen afleggen. Het rijbewijs is onbeperkt geldig. Enkele maanden voordat iemand 16 jaar wordt, kan hij al een examendatum reserveren. Voordat iemand rijlessen mag volgen, moet hij eerst slagen voor zijn theorie-examen.

Er zijn aparte examens voor snorfietsen en brommobielen. Met een bromfietsrijbewijs mag iemand wel op een snorfiets rijden, maar iemand met alleen een snorfietsrijbewijs mag geen bromfiets besturen. Het ‘snor­bewijs’ geldt alleen voor de spartamet, die een blauw kentekenplaatje heeft. Elektrische fietsen en scootmobielen vallen niet onder de examenplicht.

De theorie-examens zijn voor bromfiets en brommobiel hetzelfde, maar voor de vierwielige brommobiel is een apart praktijkexamen ontwikkeld, dat zich vooral richt op de oudere, minder mobiele weggebruiker. Die wordt voornamelijk getest op voertuigbeheersing. Het CBR verwacht ongeveer 1500 brommobielexamens per jaar af te nemen. De test duurt maximaal een halfuur. Alle oefeningen mogen een keer herkanst worden.

Het brommobielexamen heeft op een afgesloten terrein plaats, maar bromfietsers worden geëxamineerd op de openbare weg. De examinator volgt de kandidaat op een eigen voertuig, en ook de opleider mag erachter aanrijden. Veilig deelnemen aan het verkeer staat centraal, maar de examinator beoordeelt ook of de kandidaat de bromfiets goed beheerst.

Het bromfietsexamen duurt 45 minuten. Er wordt een route gereden van ten minste 25 minuten, vooral binnen de bebouwde kom. „Helemaal foutloos hoeft niet, het gaat om het totaalbeeld”, stelt het CBR. „Belangrijk is hoe je reageert op het overige verkeer en of je de situatie meester bent. Kortom, de examinator bekijkt of je voldoende in huis hebt om veilig en zelfstandig aan het verkeer deel te nemen.”

De bromfiets waarop het examen wordt afgelegd, moet een Nederlands kenteken hebben en voorzien zijn van twee spiegels en een L-bord. Het vehikel moet in goede staat verkeren en mag in elk geval niet opgevoerd zijn. De berijder moet minstens 185 dagen in Nederland wonen. Wie voor het examen zakt, kan zijn lessen vervolgen. Wanneer iemand binnen vijf jaar voor de vierde keer zakt, komt hij in aanmerking voor een nader onderzoek.

Met een brommerrijbewijs op zak ben je een beginnende weggebruiker. Daarvoor gelden strengere regels, zoals een alcohollimiet van 0,2 promille. Bij overtredingen krijgt de beginneling strafpunten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer