Een frisse wind
Een vreemdsoortig knopje zorgt voor frisse lucht met een geurtje. Parfumeur, met een mooi woord. Het staat symbool voor de frisse wind die Citroën met de C3 door het compacte segment laat waaien.
Van het bestaande model C3 verkocht Citroën er de afgelopen jaren ongeveer 2 miljoen. Een behoorlijk aantal, dat meteen het belang van dit type in het programma aanduidt. Logisch dat een fabrikant in zo’n geval zal proberen de uitstraling te behouden en de auto alleen zal updaten. En zo gebeurde.Zonder probleem is de nieuwe vijfdeurs wederom als een Citroën C3 te herkennen. Dat geldt vooral sterk voor het profiel, dat, afgezien van de iets grotere lengte, zeer vertrouwd overkomt.
Het verschil met de gemiddelde concurrent zit bij de C3 in de extra hoogte. De lengte blijft steken op 3,94 meter. De staande achterlichten uit het verleden hebben bij de nieuweling plaatsgemaakt voor bredere units. Ze zitten bovendien deels op de achterklep. Bij de koplampen is het net andersom. Bij de bestaande C3 zijn ze breed en laag, terwijl de nieuweling units heeft die verder richting voorruit zijn doorgetrokken. De C3 is de eerste Citroën die het vernieuwde merklogo draagt. Onder deze ”double chevron” zit een fors bemeten grille met in het midden de balk voor de nummerplaat.
De Dynamique-uitvoering staat op het middelste niveau en beschikt over 15 inch wielen met wieldoppen voorzien van randen met een bijzonder blokpatroon. Verder zijn de spiegelkappen en de portiergrepen meegespoten. De chromen rand langs de zijruiten hoort alleen bij de Exclusive-uitgave.
Een bijzonder item is de zogenaamde Zenithvoorruit, die verder in het dak is doorgetrokken. Die is alleen standaard op de duurste versie. Het glas levert wellicht een beter zicht op een hoog opgehangen verkeerslicht, maar verder appelleert het alleen aan het vrijheidsgevoel dat bestuurders zouden moeten krijgen. Op de Dynamique is de Zenithvoorruit als optie leverbaar. Daar kost dit beetje extra vrijheid 495 euro.
Citroën heeft de C3 in drie varianten op de prijslijst staan, waarbij de Essentiel voor een beetje verwende automobilist net niet voldoet. De Dynamique doet het beter, met een handbediende airco, zij- en gordijnairbags, cruisecontrol, bekleed stuurwiel, mistlampen in de voorbumper, radio/cd-speler (met mp3) en velours bekleding.
Omdat de voorpassagiers lekker rechtop zitten, bieden de niet overdreven grote stoelen voldoende ondersteuning. Ruimte is er voorin meer dan genoeg. Het oog valt meteen op een prettig vormgegeven dashboard, met een aluminiumkleurige baan over de volle breedte en drie klokken onder een losse overkapping.
Wie geen navigatiesysteem af fabriek heeft, krijgt boven de middenconsole een monochroom schermpje. Alles zit precies op plaatsen waar het hoort. Erg prettig.
De C3 is wat langer dan zijn voorganger en claimt die extra centimeters onder meer te benutten voor de beenruimte achterin. Dat is niet gelogen, maar het is vooral de holle rugleuning van de voorstoelen die hier voor meer ruimte zorgt. Het formaat van de auto doet beslist beter verwachten, maar gezien de succesvolle verkoop van de vorige C3 is dit geen probleem. Met een bagageruimte van 287 liter zit de C3 aan de bovenkant van het compacte segment.
Met 15 inch wielen en voldoende hoge banden is het comfort dik in orde. De auto is prettig geveerd zonder in bochten instabiel te worden. Verkeersdrempels vormen geen probleem en oneffenheden worden niet hinderlijk in het stuur doorgegeven. Zo hoort een moderne Franse auto geveerd te zijn. Wie overweegt uit de optielijst de 17 inch wielen te kiezen, levert echter in op dit punt.
De 1.4 VTi-motor stamt uit dezelfde familie als de 1.6 VTi die door PSA Peugeot Citroën samen met BMW is ontwikkeld. De 1.4 is goed voor 95 pk en een koppel van 136 Nm. Dat blijkt, mede dankzij gewichtsbesparende maatregelen, voldoende om de C3 keurig te laten presteren: een top van 184 kilometer per uur en een acceleratie naar 100 in 11,9 seconden. Daarbij blijkt de motor in de praktijk voldoende zuinig; een gemiddelde van 1 op 14,6 is immers prima.
Citroën biedt de 1.4 VTi-motor uitsluitend als Dynamique aan voor 16.390 euro. De basisversie, de 1.1i Essentiel, start vanaf 12.990 euro en het dieselaanbod begint met de 90 pk 1.6 HDiF met 99 gram per kilometer aan CO2-uitstoot vanaf 19.290 euro.
- ruimte achterin
De ruimte op de achterbank blijkt wel iets beter dan bij het vorige model, maar houdt nog steeds niet over. Het is vooral de holle rugleuning van de voorstoelen die hier voor enige verbetering zorgt.
+ bagageruimte
Met een bagagevolume van 287 liter behoort de nieuwe Citroën C3 tot een van de ruimste auto’s in het segment. Steeds vaker wordt een auto van dit formaat als gezinswagen gebruikt en dan telt dit soort eigenschappen dubbel en dwars.
+ dashboard
Het interieur van de Citroën C3 is fantasievol vormgegeven. Het dashboard heeft een brede, aluminiumkleurig balk en de drie klokken worden optisch van elkaar gescheiden. Ook de materialen stemmen tot tevredenheid.
+ wieldoppen
De Dynamique-uitvoering heeft 15 inch stalen wielen met wieldoppen. Die doppen hebben een bijzonder detail in de vorm van een blokprofiel op de schuine vlakken.
+/- motor
De 1.4 VTi-motor levert met 95 pk meer dan voldoende vermogen en koppel om deze Citroën goed te laten presteren. Jammer dat de krachtbron in slechts één uitrustingsvariant wordt aangeboden.
Energie
Citroën C31.4 VTi 95 pk
Topsnelheid 184 km/h
Acceleratie 11,9 sec. 0-100 km/h
Verbruik gemiddeld 1 op 14,6
CO2-uitstoot 134 g/km