Consument

Pionieren als groene gever

Als je dan toch per se iets weg wilt geven, geef dan groen. Een bureau­klok op water­energie bijvoorbeeld.

tekst Jasper van den Bovenkamp
26 February 2010 16:17Gewijzigd op 14 November 2020 09:58

Of een pen die zich in no time met moeder natuur verenigt. Of een appel met ingegraveerd logo. Groen, groener, groenst. Het kan de laatste jaren niet op met duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Te midden van de groene golf die de maatschappij overspoelt, staan er in de branding van de duurzame zee nu ook al bedrijven op die groene relatiegeschenken aanbieden.Zo is er de BespaarBazaar. De onlinewinkel pronkt met „bewustwordings­cadeautjes” en milieuvriendelijke geschenken, zoals de lichtpot, die ’s nachts het licht verspreidt dat hij overdag opvangt, en de douchecoach, die mensen moet overhalen na een paar minuten de douchekraan weer dicht te draaien. De Ecogift-company schermt met T-shirts van organisch katoen en radio’s op zonne-energie. De ecobutton van Toppresent moet het milieu een handje helpen door pc’s met een druk op de knop in „de meest economische slaapstand” te helpen.

Vanuit zijn pand van Maxilia Relatiegeschenken bedient ook ondernemer Cor van Engelenhoven de markt met geschenken die ondernemers bewust moeten maken van hun rentmeesterschap over de aarde.

Zo verkoopt hij de nietloze nietmachine. Het apparaatje, dat in plaats van die lastig afbreekbare nietjes door pagina’s te jagen de bladzijden ponst en in elkaar vouwt, wordt geproduceerd van gerecycled plastic. De nietloze nietmachine is daarmee de ecologische processen op aarde meervoudig van dienst. Net als de schrijfmap van gerecycled leder en de zaklamp op zonne-energie.

Van Engelenhoven startte eind 2008 samen met compagnon Florus Floor de webshop greengiving.nl. In dat jaar kwamen de thema’s duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen pas echt in zwang, aldus Van Engelenhoven. De Veenendaalse ondernemer vroeg zich af hoe hij daar binnen zijn relatiegeschenkenbedrijf op een creatieve manier op kon inspringen. Van Engelenhoven: „Voor ik het wist, was de webshop geïndexeerd in Google. En we groeien nog altijd.”

Hoe komt dat toch, dat mensen warmlopen voor groene en duurzame cadeautjes, terwijl die duurder zijn dan hun milieuonvriendelijke broertjes en zusjes? Eric-Paul van Dijk van de Dierenbescherming, een van de klanten van Maxilia, weet het. „Met een groen geschenk geven we een duidelijk signaal af. We kochten een energiebespaarbox en een waterbespaarkit in het kader van onze Hier & Diercampagne. We willen mensen bewust maken van de gevolgen van klimaatverandering en de consequenties daarvan voor Nederlandse dieren.”

Volgens Van Engelenhoven tonen twee soorten mensen interesse in de groene cadeaus: potentiële kopers die meteen afknappen op de prijs en mensen die vooral geïnteresseerd zijn in de ingrediënten van het product. „Voor deze club speelt het bedrag helemaal geen rol. Ze willen graag een positieve bijdrage leveren aan het milieu. Ze vinden het belangrijk dat we de volgende generatie niet met nog grotere problemen opschepen.”

Organisaties en bedrijven snappen evenwel goed dat een milieuvriendelijk geschenk –hoewel in aanschaf duurder– op de lange termijn best economische succesjes kan opleveren, constateert Van Engelenhoven. „De overheid besteedt bijvoorbeeld alleen nog maar opdrachten uit aan bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen. Maar de groep die vanuit een intrinsieke overtuiging groene cadeautjes geeft, is nog klein. De meeste mensen denken eerst aan hun portemonnee en pas daarna aan het belang van goed rentmeesterschap.”

Volgens Van Dijk gaat dat principe bij de Dierenbescherming niet op. „Duurzaamheid heeft bij ons hoge prioriteit. Onze beroepsinspecteurs rijden in de hybride Toyota Prius. In onze campagne ”Vlees, minder en beter” confronteren we mensen met de schadelijke gevolgen van de massale vleesproductie. Sinds 2006 zijn we bezig onze asielen groen te maken. Het is bij ons voortdurend een agendapunt.”

Het zijn dus vooral de overheden, non-profitorganisaties en grotere bedrijven die de gestanste appels, van mais vervaardigde pennen en reken­machines op waterenergie uiteindelijk afnemen. Het ministerie van VROM, Greenpeace, de Dierenbescherming en bouwgigant BAM zijn enkele van de trouwe klanten Van Engelenhoven: „Het midden- en kleinbedrijf is er nog niet helemaal klaar voor. Doordat het productieproces van groene producten nu eenmaal niet zo geolied verloopt als het reguliere fabriekswerk, liggen de kosten simpelweg hoger. Ik denk dat dit binnen korte tijd enorm zal veranderen. Hoe meer het thema duurzaamheid als leefwijze zal inburgeren, hoe sneller de productie van groene artikelen zal gaan lopen, dus hoe lager de prijzen worden.”

www.greengiving.nl

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer