Eén vakantie, twee beurzen
De ene is een begrip, de andere timmert aan de weg: Wegwijs 2010 in Utrecht en Familiedagen 2010 in Hardenberg. Voor het eerst openen beide gezinsbeurzen tegelijkertijd hun deuren. „Standhouders zijn er niet allemaal even blij mee.” En: „Een beetje concurrentie is gezond.”
Ze hebben er zin in. Zowel Gerrit-Jan Schulp (33) van de Wegwijs als Arjan Klein (31) en Tom van de Pol (29) van de Familiedagen is volop bezig om de puntjes op de i te zetten voor zijn beurs die volgende week van start gaat. Wegwijs opent dinsdag de deuren, Familiedagen twee dagen later.Beide beurzen zijn opgezet volgens een beproefd concept van een dagje uit in eigen sfeer waarbij ontmoeting een belangrijke rol speelt. Bedrijven en organisaties proberen ondertussen hun waren te slijten of voorlichting te geven.
Wegwijs, georganiseerd door de Erdee Media Groep en goed voor zo’n 70.000 bezoekers, is met zijn achttiende editie niet meer weg te denken in reformatorisch Nederland. Schulp: „De basis blijft hetzelfde, maar iedere keer geven we de beurs een actueel gezicht.” Hoogtepunt dit jaar is de komst van een heuse F-16 van de Luchtmacht. „Twee diepladers brengen het toestel maandag naar de Jaarbeurs. De een vervoert de vleugels en het staartstuk, de ander de romp. Militairen zetten het vliegtuig op de beursvloer in elkaar. Iedereen kan de F-16 vervolgens van dichtbij bekijken.”
De F-16 maakt deel uit van een van de vijf zogeheten belevingsthema’s. ”Maak Muziek Mee”, ”Doe Actief”, ”Beleef de Bevrijding” en ”Kids Place” zijn de andere vier. Schulp strooit met voorbeelden van activiteiten. „Woensdag organiseren we een dwarsfluitdag. Iedereen vanaf 12 jaar kon zich aanmelden en inmiddels hebben zo’n honderd fluitisten een muziekstuk thuisgestuurd gekregen. Na twee repetities, volgt ’s middags de uitvoering. En speciaal voor jongeren tussen 16 en 24 jaar is er The Box, met activiteiten voor deze leeftijdsgroep.”
De Familiedagen kunnen niet bogen op een jarenlange traditie. Vorig jaar vond de beurs voor de eerste keer plaats. Met succes, aldus Klein. „Het draaiboek voorzag in een maximumaantal bezoekers van 20.000. Het werden er ruim 27.000.”
De reacties waren positief, al zorgde de massale toestroom voor de nodige logistieke problemen. „Het succes overweldigde bezoekers en exposanten. We kregen kritische opmerkingen, maar gelukkig geen knetterharde kritiek.”
Dit keer is het duo beter voorbereid. „De gangpaden zijn bijvoorbeeld breder en de catering is beter verdeeld over de hallen.”
Voor het overige borduren Klein en Van de Pol voort op de eerste editie. Met diverse activiteiten, zoals een klimtoren van het Korps Mariniers, een fotoshoot met Snuf de Hond, een rijsimulator en voor de kleinsten een enorme zandbak. En met opnieuw één prijs voor zowel entree, parkeren als catering. „Dat is uniek. Voor 25 euro kun je met je hele gezin naar binnen en onbeperkt eten en drinken. Als je na afloop naar huis gaat, hoef je je niet berooid te voelen.”
De prijs ligt wel 2,50 euro hoger dan de vorige keer. „Vorig jaar speelden we quitte, nu willen we een buffer opbouwen.” Net als de vorige keer krijgen Klein en Van de Pol hulp bij de organisatie van Herman van der Most, eigenaar van de hallen in Hardenberg en broer van de bekende ondernemer Hennie.
De tweede editie van de Familiedagen valt precies samen met Wegwijs. Op het eerste gezicht lijkt dat niet zo handig, gezien de overlap in doelgroep. „We waren het niet van plan”, legt Van de Pol bijna verontschuldigend uit. „Tijdens de evaluatie hebben de standhouders erop aangedrongen.”
Hij benadrukt dat de Familiedagen zich vooral richten op de noordelijke helft van Nederland. „Qua bezoekersaantallen hoeven de beurzen elkaar niette bijten. En een beetje concurrentie is gezond, dat is les één van de economie.”
Die conclusie deelt Schulp van de Wegwijs. „Maar we varen vooral onze eigen koers. Wel hoor ik standhouders die het jammer vinden dat er twee beurzen voor dezelfde doelgroep tegelijkertijd zijn. Daarnaast moet een beperkt deel kiezen. Het lukt hun niet om twee stands op te bouwen en te bemannen.”
Van publieke afgunst is geen sprake. Na enig aandringen blijkt er over en weer best bewondering te zijn. Schulp: „Het is knap hoe ze zo’n beurs op poten hebben gezet. Wij weten uit ervaring hoeveel inspanning dat kost.”
Klein: „Wegwijs heeft een sterke mediacampagne en is mooi aangekleed. De vorige keer hebben ze een botter uit Spakenburg naar binnen gesleept. Dat is een knap staaltje werk.” Het duo kijkt ook bewonderend naar de lokatie van Wegwijs: de Jaarbeurs in Utrecht.
Opvallend is dat advertenties van de Familiedagen ontbreken in het Reformatorisch Dagblad. Een bewuste keuze, legt Klein uit. „We kiezen liever voor tijdschriften, die worden iedere keer weer opengeslagen. En een campagne zoals Wegwijs kunnen wij niet betalen.”
Of de organisatoren nog bij elkaar gaan kijken volgende week? Eensgezind: „We zouden het best wel willen, maar daarvoor zijn we volgende week echt veel te druk.”
Praktische info
Wegwijs 2010, georganiseerd door de Erdee Media Groep, heeft plaats in de Jaarbeurs in Utrecht van 23 tot en met 27 februari. Minister Rouvoet van Jeugd en Gezin verricht de openingshandeling. Toegangsprijs is 7,50 euro (vanaf 15 jaar). Kinderen van 4 tot en met 14 betalen 3,50 euro. Kinderen tot 4 jaar kunnen gratis naar binnen. Op vertoon van de Erdee Card kunnen alle kinderen tot en met 14 jaar van één gezin op één kaartje van 3,5 euro naar binnen. Op de beurs staan ruim 230 standhouders.
Familiedagen 2010 van DOORNBURGH Events zijn van 25 tot en met 27 februari in de Evenementenhal Hardenberg. Volwassenen betalen 10 euro, kinderen van 6 tot en met 11 jaar en senioren 5 euro. Kinderen tot en met 5 jaar zijn gratis. Een gezinskaart, inclusief kinderen tot en met 17 jaar, kost 25 euro. Aan Familiedagen 2010 nemen zo’n 150 exposanten deel.