Stadsferry Rotterdam pas in 2012
De stadsferry die Vlaardingen met Krimpen aan den IJssel moet verbinden, wordt in 2012 pas in volledige dienst actief.
Dat bleek woensdag bij de presentatie van de definitieve plannen voor de ov-verbinding over water. Bovendien koopt de RET niet de geplande tien schepen aan, maar zeven. Daardoor meren de ferry’s in het centrum van Rotterdam niet ieder kwartier af, maar ieder half uur.Vervoerder RET en de stadsregio Rotterdam hoopten aanvankelijk in maart al te kunnen beginnen. Ze hebben de ambities vooralsnog uit financieel oogpunt naar beneden moeten bijstellen.
De RET en de stadsregio verwachten in 2012 circa een miljoen passagiers over het water te vervoeren. Dat aantal moet oplopen naar 1,9 miljoen reizigers in 2015. Zij betalen 75 cent als opstaptarief en daarnaast 18 cent per kilometer. Het vervoersbewijs wordt de ov-chipkaart.
Met de aanschaf van de zeven schepen is bijna 30 miljoen euro gemoeid. De ferry’s varen ongeveer 25 kilometer per uur. De grote tijdwinst zit vooral in het snelle afmeren. „Het is aantikken en weer wegwezen”, aldus portefeuillehouder Vervat.
De schepen hebben tachtig zitplaatsen, ongeveer evenveel staanplaatsen en er is plaats voor vijftig fietsen. De RET verwacht met de nieuwe dienst vooral fietsende forensen en school-kinderen te kunnen bedienen.