Kerk & religie

Niet langer „donateurtje pikken” op Wegwijs

Zeventien goede­doelenorganisaties breken volgende week tijdens de Wegwijsbeurs in Utrecht de muurtjes die ze scheiden af om „schouder aan schouder” op het Levend Waterplein te staan.

Kerkredactie
18 February 2010 10:36Gewijzigd op 14 November 2020 09:54
EDE - Jan Bouwman van Operatie Mobilisatie. Foto RD
EDE - Jan Bouwman van Operatie Mobilisatie. Foto RD

Tot vorig jaar bemanden de christelijke organisaties naast elkaar hun eigen domein. Hun streven: donateurs werven. Zo veel mogelijk. „Het was de weg van de minste weerstand”, zeggen Jan Bouwman van Operatie Mobilisatie en Hans Alderliesten van de Bond tegen het vloeken. „Op je eigen 15 vierkante meter was het gemakkelijk scoren.”Na de laatste beurs zochten de christelijke organisaties elkaar op en sloegen een heel andere weg in. De muurtjes van de ‘goededoelenstraat’ gingen eraan. Volgende week treden ze gezamenlijk naar buiten op het goededoelenplein.

Dat ging niet zomaar, geeft Bouwman aan, die samen met Alderliesten voor de gezamenlijke organisaties het woord voert. „Er was moed voor nodig. Kunnen we dit, vroegen velen zich af. Raak ik niet ondergesneeuwd? Iedereen moest een stukje van zijn eigen identiteit inleveren, van datgene waar je als organisatie voor staat. Maar uiteindelijk was er bij allen het verlangen om de eenheid waarover de Bijbel spreekt, te weerspiegelen. We willen elkaar aanvaarden en dienen.”

Alderliesten: „Dan gaat het niet langer om het donateurtje pikken maar om het bijdragen aan de gemeenschap der heiligen. Allen vormen een deel van Gods Koninkrijk.”

Deze onzichtbare boodschap krijgt tijdens Wegwijs gestalte op het goededoelenplein, een open, transparante ruimte. Bouwman: „Er is plaats voor ieders identiteit, door middel van een hoekje of een scherm. Toch staan we hier schouder aan schouder. Daardoor krijgt het plein iets van een huiskamer.”

In het midden van het plein verrijst tijdens de beurs een ‘steunpilaar’, die bestaat uit door bezoekers gekochte steentjes. De zeventien fondsen, die zich onder meer beijveren voor zending en evangelisatie, delen de opbrengst. „Geld is niet ons belangrijkste doel. We hopen dat mensen een steentje willen bijdragen aan het Koninkrijk van God.”

Flesje water

Wie de route door de hallen volgt, komt als vanzelf op het plein terecht. „Zending hoort bij het leven”, zegt Bouwman. „Ik hoop dat mensen bij ons het zendingsveld ervaren en daarvoor verantwoordelijkheid gaan dragen.”

De zeventien organisaties zullen vooral druk zijn met het aanknopen en voeren van gesprekken. „We willen binden, niet werven”, vat Alderliesten samen.

Onder de fondsen bevinden zich Zending over Grenzen, Arab Vision, Gain, Bonisa Zending, 222 Ministries, Agapè, MAF, Hulp Vervolgde Christenen, De Hoop, Schreeuw om Leven, Wycliffe, Bible League, Gospel Recordings Nederland, Hulp Oost-Europa en Creatie-info.

Waterzuilen op het plein symboliseren het thema ”Levend water”. Evenals de flesjes water voor de beursgangers. Met de code op het flesje maken ze kans op een van de in totaal 400 cadeaus.

Wat verwachten Alderliesten en Bouwman van de nieuwe opzet? „We nemen niet de gemakkelijkste weg”, zegt de voorlichter van de Bond tegen het vloeken, „maar het is wel een weg van gebed. Daarom ben ik niet onzeker. De samenwerking is al geslaagd voordat de beurs er is.”

Bouwman, die „hoge verwachtingen” heeft: „Doordat je investeert in mensen die anders denken dan jij, ontstaat er verbondenheid.”

Alderliesten: „Die was er al tijdens de vergaderingen die we samen hadden. Beurtelings verzorgden we de opening. De sfeer kreeg daardoor iets interkerkelijks.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer