CDA-tienpuntenplan voor veiliger verkeer
DEN HAAG (ANP) – Twee weken voor de gemeenteraadsverkiezingen komt het CDA met een tienpuntenplan om de lokale verkeersveiligheid te verbeteren.
- Ontneem overlastgevende scooteraars hun scooter én rijbevoegdheid, om te voorkomen dat ze een andere scooter aanschaffen en weer de fout ingaan.2. Hogere straffen bij dodelijk ongeval door rijden onder invloed. Pas de interne richtlijnen van rechters en het Openbaar Ministerie aan, zodat meer dan nu hogere straffen worden opgelegd bij letsel of dood door schuld.
Overzichtelijkere aanpak van overtreders. Er moet een strikt onderscheid komen tussen de rechtelijke macht die gaat over de schuldvraag bij overtredingen, en een traject over het behoud van het rijbewijs en andere maatregelen.
Meldpunt asociaal rijgedrag waar burgers terechtkunnen. Daardoor kan de politie direct reageren of gerichter controleren.
Keurmerk veilige woonwijken, vergelijkbaar met (inbraak)veilige huizen die een keurmerk krijgen van de politie.
Maatschappelijke stages verkeersveiligheid. Die in het onderwijs al bekende stages moeten gebruikt worden om oudere jongeren in te schakelen bij de verkeersopvoeding op basisscholen.
Invoeren educatieve maatregel voor drugsgebruikende automobilisten. Nu bestaat zo’n EMA–opvoedcursus alleen voor automobilisten die betrapt zijn met een flinke slok op.
Uitbreiden capaciteit analyse drugstesten, vooruitlopend op de invoering van speekseltesten om drugsgebruik in het verkeer op te sporen.
Incasseren buitenlandse boetes door premiejagers. Buitenlandse verkeersovertreders moeten net zo hard aangepakt worden als binnenlandse. Nederlandse incassobureaus moeten in het land van herkomst de overtreder kunnen achterhalen.
Bij een verkeersovertreding in een woonwijk een taakstraf opleggen in diezelfde wijk. Daarmee merkt de overtreder pas echt welk effect zijn rijgedrag heeft en doet hij iets terug voor de bewoners.