Jongeren bereid te betalen voor online info
WASHINGTON (ANP) – Jongeren zijn eerder geneigd te betalen voor online informatie, films en andere content dan anderen. Mensen van 65 en ouder zijn het minst geneigd te betalen. Dat meldden Amerikaanse media woensdag op basis van een onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau Nielsen, dat meer dan 27.000 mensen in 52 landen ondervroeg.
Jongeren zouden niet gevoelig zijn voor een specifiek medium, want video is video of het nou op de tv of de pc te zien is, waarvoor toch al betaald wordt. Veel ouders zijn echter degenen die de kosten van kabeltelevisie of internetaansluitingen op zich nemen en jongeren hebben vaak weinig financiële verantwoordelijkheden. Mogelijk is dit dan weer de reden dat juist jongeren eerder geneigd zijn te betalen voor aanbod online, aldus Nielsen.Van alle respondenten zei 85 procent niet te willen betalen voor wat eerder gratis was op internet. Wel zijn mensen eerder geneigd geld op tafel te leggen voor zaken waarvoor ze buiten internet al geld neertellen, zoals meeslepende films, muziek en games. Dit omdat deze door professionals gemaakt worden tegen relatief hoge kosten. Als het ergens gratis te krijgen, houdt de meerderheid echter de beurs gesloten.
Voor nieuws zijn de meeste respondenten minder geneigd te betalen, omdat het tot op heden gratis online verkrijgbaar is. Als ze al zouden betalen voor online informatie, zou dat volgens 71 procent sowieso beter moeten zijn dan het huidige aanbod. Over de vraag of de kwaliteit van online informatie achteruitgaat als bedrijven er geen geld voor kunnen vragen, waren de respondenten verdeeld. 34 procent denkt van wel, 30 procent denkt van niet en 36 procent had er geen duidelijke mening over.
Vrijwel niemand zei geld over te hebben voor door amateurs gemaakte of weinig kostende onlinediensten als netwerksites, podcasts, homevideo’s en weblogs.