Kerk & religie

Grondslag én eenheid bewaren

De plaatselijke kerkelijke eenheid bewaren en tegelijkertijd blijven staan op het fundament van Schrift en gereformeerde belijdenis als de Protestantse Kerk in Nederland een feit wordt. Dat is de bedoeling van het convenant van de hervormde classis Alblasserdam. Gemeenten die in de klassiek gereformeerde zin hervormd zijn, kunnen zich volgens de opstellers ervan hierin verenigen.

Kerkredactie
14 March 2003 11:47Gewijzigd op 14 November 2020 00:12

Het convenant wil een verband zijn waardoor gemeenten elkaar in de kerkelijke verwarring rond Samen op Weg vasthouden. Het bedoelt een bundeling te zijn van gemeenten die door de synode in de onmogelijke positie van ”wij kunnen niet weg en wij kunnen niet mee” terecht zijn gekomen. Mocht de Hervormde Kerk in december tot kerkfusie besluiten, dan zullen gemeenten die het convenant hebben gesloten, zelf geen actie ondernemen om los te raken van het kerkverband. „Deze keuze zou immers onherroepelijk leiden tot scheuringen binnen de gemeenten”, aldus de opstellers. Aan de andere kant laten gemeenten de synode weten dat de SoW-kerk niet kan rekenen op hun instemming met het geheel van de nieuwe kerkorde.

Gemeenten in de classis Alblasserdam die het convenant aangaan, geven in hun beleidsplan aan wat hun grondslag is en maken dat op enkele punten ook concreet. Daarmee laten ze zien waarop zij de synode van de verenigde kerk aanspreken en waarop zij door haar aangesproken willen en mogen worden.

In het convenant belijden kerkenraden en gemeenten:

  1. met Gods hulp acht te geven op en vast te houden aan de zuivere prediking van het Evangelie, de zuivere bediening van de sacramenten, het bestraffen van de zonden, zich in alle dingen te richten naar het onfeilbaar Woord van God, waarbij zij alles wat hiermee in strijd is, verwerpen.

Als kerk, geboren uit de gereformeerde tak van de Reformatie, aanvaarden zij daarom niet zonder meer de Augsburgse Confessie, noch de Catechismus van Luther. Verder verwerpen zij de Konkordie van Leuenberg en de Barmer Thesen.

  1. dat de heilige doop een instelling is van Jezus Christus om ons en onze kinderen Zijn verbond te verzegelen. Daarom behoren de kleine kinderen van de gemeente als erfgenamen van het Rijk Gods gedoopt te wezen.

  2. dat het heilig avondmaal een instelling is van Jezus Christus, die Hij alleen heeft ingesteld voor Zijn gelovigen die in het midden van de gemeente belijdenis des geloofs hebben afgelegd. Zij vermanen alle ongelovigen en hen die zich met ergerlijke zonden besmet weten, zich van de tafel des Heeren te onthouden, zolang zij zich niet bekeren. Met Gods hulp zullen zij tegenstaan en weren allen die de heilige sacramenten misbruiken of verachten.

  3. dat tot ambtsdragers van de gemeente -zowel ouderlingen als diakenen- door wettige verkiezing geroepen en bevestigd dienen te worden mannenbroeders, belijdende leden van de kerk en vervuld met de Heilige Geest.

  4. het huwelijk tussen man en vrouw een instelling van God is en als zodanig heilig gehouden dient te worden. Alternatieve samenlevingsvormen zijn onbijbels en daarom censurabel. Daarom zal de kerkenraad op bijbelse wijze tucht oefenen over hen die deze instelling van God ontkrachten.

Verder spreken ze uit dat „zodanige mannen als kandidaat tot de heilige dienst toegelaten en bevestigd dienen te worden, die, staande op de hierboven vermelde en verantwoorde grondslag, de kerk wensen te dienen met het Evangelie van Jezus Christus.” Ook geven de ”convenantgemeenten” te kennen „dat hun grondslag onder geen beding kan worden gewijzigd door besluiten van meerdere ambtelijke vergaderingen van de kerk of overheid.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer