Binnenland

CDA: meer straf voor ’alcomobilisten’

DEN HAAG (ANP) – Twee weken voor de gemeenteraadsverkiezingen heeft het CDA woensdag een tienpuntenplan gelanceerd om de verkeersveiligheid op lokaal niveau te verbeteren. Zo wil de partij het rijden onder invloed van drank harder aanpakken. Allerlei preventieve maatregelen ten spijt is het aantal verkeersslachtoffers bij ongelukken waar drank in het spel, al jaren stabiel. Daarom zou een ’alcomobilist’ die zo zwaar in de fout gaat dat sprake is van letsel of dood door schuld, langer dan nu de gevangenis moeten indraaien, stelt Tweede Kamerlid De Rouwe.

17 February 2010 10:47Gewijzigd op 14 November 2020 09:53
De Rouwe: langer de gevangenis in. Foto ANP
De Rouwe: langer de gevangenis in. Foto ANP

De Rouwe presenteerde het CDA–plan samen met minister Eurlings van Verkeer. De afgelopen jaren daalde het aantal verkeersdoden voortdurend; in 2008 met ruim 5 procent tot 750. Het aantal slachtoffers als gevolg van rijden onder invloed van drank schommelt al jaren rond tweehonderd.Het invoeren van het alcoholslot en de bestaande EMA–opvoedcursus voor veelplegers moet gepaard gaan met een repressieve aanpak. „Als je dan nog in de fout gaat, is een gevangenisstraf van een of twee jaar, soms is het drie jaar, te weinig”, stelt De Rouwe, die verkeerszaken doet. Hij vindt dat daar 50 procent bovenop moet. „De maatschappelijke acceptatie van rijden onder invloed is in Nederland de afgelopen jaren sterk afgenomen”, voert het Kamerlid aan. Het CDA wil eerst proberen de interne richtlijnen van rechters aan te passen, zodat zij vaker de maximumstraf van vier jaar opleggen. Dit zou snelle winst betekenen. Pas in latere instantie kan de maximumstraf omhoog.

Een ander voorstel is om verkeersovertreders die in woonwijken de fout ingaan, naast een boete een taakstraf op te leggen in diezelfde wijk. Volgens minister Eurlings werkt dit doeltreffender tegen herhaling dan „even een cheque op de deurmat”. Door het schoonmaken van verkeersborden of het klaaroveren zou de overtreder pas echt merken wat voor effect zijn rijgedrag op de wijk heeft.

Daarnaast moet er volgens het CDA een keurmerk komen voor veilige woonwijken, vergelijkbaar met (inbraak)veilige huizen die een keurmerk krijgen van de politie. Ook moeten overlastgevende scooteraars niet alleen de scooter maar de rijbevoegdheid inleveren, om te voorkomen dat overtreders simpelweg een andere scooter aanschaffen en weer de fout ingaan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer