Economie

Smartphone zorgt voor titanenstrijd

De verkoop van smartphones groeit onstuimig dankzij de iPhone. Andere partijen willen nu ook profiteren. Multifunctionele telefoon staat centraal op Mobile World Congress

ANP
17 February 2010 07:49Gewijzigd op 14 November 2020 09:53
BARCELONA – De verkoop van smartphones groeit onstuimig dankzij de iPhone. Andere partijen willen nu ook profiteren. Multifunctionele telefoon staat centraal op Mobile World Congress. Foto ANP
BARCELONA – De verkoop van smartphones groeit onstuimig dankzij de iPhone. Andere partijen willen nu ook profiteren. Multifunctionele telefoon staat centraal op Mobile World Congress. Foto ANP

Tot 2007 was de telecomwereld overzichtelijk: een telefoon werd vooral gebruikt om te bellen en te sms’en. Internetten via het mobieltje kwam niet echt van de grond. Dat veranderde met de komst van de iPhone, die het met een aanraakscherm en een slim besturingssysteem mogelijk maakte om internet op fraaie wijze mobiel weer te geven.Apple brak daarmee een markt open die er alleen was voor zakelijke gebruikers: die van de smartphone. Deze markt groeit nu onstuimig. De verkoop van smartphones in Nederland verdubbelde vorig jaar ruimschoots tot bijna 900.000 stuks.

En de groei is er nog lang niet uit. Marktonderzoeker GfK verwacht dat het aantal verkochte smartphones op de Nederlandse markt dit jaar toeneemt tot 1,4 miljoen stuks. Dit biedt ruimte voor meer partijen om snel marktaandeel te pakken.

Op het Mobile World Congress in Barcelona, ’s werelds grootste beurs op het gebied van telefonie, is de smartphone deze week het gesprek van de dag. Samsung en Microsoft hebben de hoop gevestigd op nieuwe besturingssystemen die van de telefoon een mobiele verzamelplaats moeten maken voor alle activiteiten van de gebruiker en diens vrienden. Nokia, marktleider met mobiele telefoons, gaat een veelvoud aan diensten leveren voor zijn telefoons.

Samsung, Microsoft en Nokia hebben echter een lange weg te gaan. De iPhone van Apple blijft populair, hoewel het toestel in sommige opzichten al wat gedateerd aandoet in vergelijking met de concurrentie.

Apple heeft echter met de App Store een belangrijk wapen in handen. In deze winkel kunnen meer dan 140.000 softwareprogrammaatjes worden gedownload om de gebruikservaring van de iPhone te versterken. De grootste tegenstrever, de Android Market van Google, komt niet verder dan 20.000.

Tegelijkertijd laten telecom­bedrijven zich door Apple, Microsoft en Google niet gemakkelijk in de hoek drukken. Vodafonetopman Vittorio Coloa maakte duidelijk dat zijn bedrijf geen doorgeefluik van data wil worden. T-Mobile, in Nederland de exclusieve aanbieder van de iPhone, mikt ook op extra dienstverlening.

Om hun spierballen te tonen ten opzichte van Apple, verenigden 24 telecomaanbieders zich om een gezamenlijk platform te ontwikkelen voor applicaties voor smartphones. Onduidelijk is nog hoe en wanneer dit vorm gaat krijgen. Duidelijk is wel dat het voor iedereen toegankelijk moet zijn. De mobieltjesfabrikanten Samsung, LG en Sony Ericsson hebben al hun steun toegezegd. Nokia, Microsoft en Google lijken hun eigen weg te gaan.

Apple zelf liet niet van zich horen in Barcelona. Het bedrijf is nooit aanwezig op beurzen waar de gehele industrie is vertegenwoordigd. Voor Apple staat bovendien een volgende belangrijke introductie voor de deur: de iPad.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer