Binnenland

RWS strooit 172.000 ton zout

Rijkswaterstaat heeft tot nu toe deze winter 172.000 ton zout op de Nederlandse wegen gestrooid. Dat is een recordhoeveelheid, zo liet Rijkswaterstaat vrijdag weten. In een gemiddelde winter strooit de wegbeheerder zo’n 70.000 ton zout.

Binnenlandredactie
12 February 2010 22:52Gewijzigd op 14 November 2020 09:52
Strooiwagen op de A4. Foto ANP
Strooiwagen op de A4. Foto ANP

Toch heeft Rijkswaterstaat op dit moment voldoende zout om de snelwegen te blijven bestrooien. De omvang van de vorstschade aan het Nederlandse wegdek is ongeveer 78 procent van de totale vorstschade in de winter van 2008-2009, toen de kou heviger was, maar korter duurde.In totaal is op 75 locaties schade aan het wegdek ontstaan die hinder oplevert voor de weggebruikers. Hiervan zijn inmiddels 57 gevallen alweer gerepareerd.

Volgens een onderzoek van de Fietsersbond en het EO-programma Dit is de Dag is bijna 40 procent van de gemeenten niet in staat gebleken het fietspadennetwerk vrij van sneeuw en ijs te houden. Bijna 1100 mensen verdeeld over 280 gemeenten vulden de webenquête in. Een gelijk aantal gemeenten was wel in staat het grootste deel van de fietspaden sneeuwvrij te houden.

In de gemeente Dronten werden alle fietspaden snel gestrooid. Ook goed scoorden onder andere Veenendaal, Breda, Eindhoven en Lelystad. Zoetermeer komt als slechtste gemeente uit de enquête. Andere gemeenten die slecht scoorden zijn Hilversum, Dordrecht, Gouda, Den Haag en Hoorn. De grote steden Amsterdam, Utrecht en Rotterdam presteerden zeer matig, waarbij Utrecht als slechtste uit de bus kwam.

Veel gemeenten lijken nog onvoldoende doordrongen van de problemen die de gladheid voor miljoenen fietsers veroorzaakt en de mogelijkheden om die gladheid te bestrijden. In de landelijke aanbevelingen wordt geadviseerd om gladheidsbestrijding op hoofdfietsroutes de hoogste prioriteit te geven.

Gemeenten blijken ook vaak zout te strooien op fietspaden terwijl schuiven en borstelen van sneeuw de aanbevolen methode is. Ten slotte verschuilen gemeentes zich achter een gebrek aan adequaat materiaal, terwijl er al jaren specifiek materiaal voor fietspaden te verkrijgen is, zoals bijvoorbeeld smalle veegwagentjes.

Naar aanleiding van kamervragen vroeg minister Eurlings de Fietsersbond om een beeld van de gladheidsbestrijding in gemeenten. De gegevens van de Fietsersbond geven daar nu een goed beeld van. De Fietsersbond hoopt dat dit beeld aanleiding is voor betere gladheidsbestrijding op fietsroutes.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer