Rotterdamse strippenkaart verleden tijd
Alle ogen waren donderdag weer even gericht op het openbaar vervoer in Rotterdam en omgeving. Die regio deed als eerste in Nederland de strippenkaart definitief in de ban. Ruim een jaar nadat in de Rotterdamse metro de ov–chipkaart al het enige vervoerbewijs werd. Ondanks kritiek op de kaart, lijkt het er op dat de overgang in Rotterdam soepel verliep.
Slechts een enkeling meldde zich nog met een strippenkaart in tram of bus. „Een chipkaart kopen of lopen”, was het devies van de Rotterdamse conducteurs. Want iedereen moet eraan geloven, ook studenten, abonnementhouders en 65–plussers. Na 1 maart riskeren ze een boete van 38,50 euro als ze dat niet doen, ook al hoeven ze niet per reis af te rekenen.Vergeten uit te checken baart RET–directeur Pedro Peters de meeste zorgen. Veel reizigers vergeten het namelijk, waardoor ze hun borg kwijtraken. Bij de Rotterdamse vervoerder zijn het er wekelijks meer dan tienduizend. Peters verwacht de komende tijd nog een stijging. „Ook al wordt tot vervelens toe omgeroepen dat mensen moeten uitchecken”. Vooral de tram zal voor problemen zorgen, denkt Peters. „Geen poortjes en vier deuren”, duidde hij het verschil met metro en bus.
„Reizen met de chipkaart vergt een enorme verandering in de routine van de reiziger. Dertig jaar lang zijn mensen gewend om aan het begin van de reis te betalen en klaar. Nu moeten ze zich aanwennen ook uit te checken”. De drie vervoerders (naast RET, Connexxion en QBuzz) zijn vooralsnog coulant en geven het teveel betaalde reistegoed terug.
Belangenorganisaties lieten weten geen klachten te hebben ontvangen op deze d–day. „Maar ik kan me zo voorstellen dat mensen niet gelijk de telefoon grijpen als ze thuiskomen”, aldus de Consumentenbond.
Staatssecretaris Huizinga (Vervoer) beloofde dat de tarieven een jaar na invoering van de kaart niet omhoog gaan. Dat geldt voor elke regio. De andere regio’s moeten overigens eerst nog bewijzen de zaken op orde te hebben, voordat Huizinga ook daar groen licht geeft om de strippenkaart af te schaffen.
Wethouder Vervat (Vervoer) wil dat zo snel mogelijk in de Maasstad ook taxiritjes kunnen worden afgerekend met de chipkaart. Hij hoopt dat een nieuw college daarover na de verkiezingen een besluit kan nemen. „Dit is iets waarmee we geen jaren bezig moeten zijn”. RET–baas Peters kijkt nog verder vooruit. „In de toekomst gaan we kijken naar andere soorten van abonnementen, piek– en daltarieven, speciale weekendkaartjes, combikaartjes en noem het maar op”.
De vervoerders in Nederland wilden de ov–chipkaart vooral graag hebben, omdat de inkomsten zo eerlijker verdeeld worden over de verschillende vervoerders. „Bij de strippenkaart gold een heel raar systeem”, aldus Peters. Via een verdeelsleutel op basis van enquêtes werden de opbrengsten verdeeld. „Dus als je groeide werd dat niet beloond”.
Peters heeft nog geen inzicht in de inkomsten via de ov–chipkaart, maar is daar „zeer nieuwsgierig” naar. In de metro ziet hij het nu al wel een tijdje aan. „Als er bijvoorbeeld een festival is geweest zie je de dag erna: kassa”.