„Mijn Toyota veranderde in een dolle stier”
„Je zult maar een Toyota hebben.” Een halfjaar terug zou deze uitspraak resulteren in een tevreden glimlach. Maar nu? Technische problemen leveren ’s werelds grootste autofabrikant hoofdpijn op. En angst voor het imago van betrouwbaarheid. Want wat is Toyota zonder?
De rem- en de gaspedalen zijn nog niet gerepareerd of een mogelijk volgend probleem dient zich aan. Tientallen klachten over stuurproblemen met de Toyota Corolla in de Verenigde Staten duwen de Japanse autofabrikant nog verder in de zorgen. Als dit probleem op eenzelfde manier uitgroeit als het gaspedaalincident doet dat het imago van betrouwbaarheid nog minder goed.Op de website van Toyota Nederland is een weblog actief waar klanten hun vragen en verhalen kwijt kunnen. En dat doen ze. Niet minder dan negentig personen maakten hier gebruik van. Velen waarderen de manier waarop Toyota de problemen aanpakt. Anderen zijn ongerust over hun auto en willen, liefst per direct, zekerheid.
Susana vertelt op de site haar verhaal. „Mijn nieuwe Aygo uit 2009 is in december 2009 als een dolle stier op hol geslagen. Ik kon ternauwernood een aantal geparkeerde auto’s, mij tegemoetkomend verkeer én een groep scholieren ontwijken. Uiteindelijk via ‘vrij’ de auto tot stilstand gekregen. Heb hierdoor wel tegen een paaltje aangezeten.”
De impact voor Nederlandse dealers is onduidelijk. Een dealer in Veenendaal is resoluut in zijn reactie. „We hebben strikte orders van Toyota Nederland. Ik mag niets zeggen over de mogelijke terugloop van de verkoop. Goedendag.”
Nieuwsredacteur Nic de Boer van autoblad Autoweek verwacht wel degelijk dat autokopers sneller geneigd zullen zijn om een deurtje verder te kijken. „Betrouwbaarheid was altijd dé reden om een Toyota te kopen. Als het merk juist op dat punt steken laat vallen, komt dat hard aan.”
De impact van een terugroepactie is dan ook groot, denkt De Boer. Maar het is ook wel logisch, zo betoogt hij. „Toyota profileert zich al jaren als wereldkampioen betrouwbaarheid. Iedereen is dan extra kritisch en alert.”
De mogelijke oorzaak van de opeenstapeling van problemen zou volgens De Boer kunnen liggen in het feit dat fabrikanten hun toeleveranciers steeds meer uitknijpen. „Alles moet goedkoper, dus is het niet vreemd dat de kwaliteit daalt.”
Ook het Japanse Honda heeft een massale terugroepactie aangekondigd. Auto’s moeten terug naar de garage, omdat via raamrubbers water naar binnen kan sijpelen. Hierdoor ontstaat kortsluiting in de elektrische ruitbediening, wat weer brand tot gevolg kan hebben. Ook airbags in verschillende Honda’s in de VS blijken niet veilig te zijn.
Toyota stelt ondertussen alles in het werk om de problemen het hoofd te bieden. Inspanningen om General Motors van de troon te stoten als grootste autofabrikant ter wereld zijn gelukt. Maar het bracht niet alleen voordelen met zich mee.