Chinees nieuwjaar steeds meer consumptiefeest
LEIDEN (ANP) - Het hoogtepunt in het jaar voor vele miljoenen Chinezen is in aantocht. Zondag is het Chinese nieuwjaar. Behalve een familiefeest, is het steeds meer een consumptiefeest aan het worden. De productie ligt voor even vrijwel stil. „Het land ligt op zijn gat”, zegt professor Barend ter Haar, Chinadeskundige aan de Universiteit Leiden. „Misschien dat boeren nog werken, maar de productiesteden lopen leeg. De grote afwezigheid duurt een dag of vijf”.
Officieel duurt de feestperiode vijftien dagen, maar weinig mensen kunnen het zich veroorloven om deze hele periode vrij te nemen. Werknemers krijgen namelijk niet doorbetaald.Ook Nederlandse fabrikanten die hun productie in China laten doen, moeten rekening houden met de feestperiode. Zo ligt de productie van navigatiekastjes van TomTom ongeveer een week stil. „We houden hier uiteraard qua planning rekening mee”, zegt een woordvoerder van TomTom.
Vervoersbedrijven worden overstelpt door de grote migratie van Chinezen, die vaak naar hun familie op het platteland gaan. „Treinen en vliegtuigen zitten overvol. Je moet op tijd bespreken om een plekje te hebben. Met de auto kan je op de afgelegen plekken namelijk niet of nauwelijks komen”, legt Ter Haar uit.
Ook het telefoonverkeer piekt rond nieuwjaar. Volgens het Zweedse telecombedrijf Ericsson rekenen experts komende zondag in China op een recordaantal van 19 miljard verstuurde sms-berichten.
Nu zo veel Chinezen tegelijk vrij hebben, is er ook tijd om geld uit te geven. „De consumptie ligt nog niet op ons niveau van de kerstdagen, maar als Chinezen consumptiegoederen kopen, dan is het aan het begin van het nieuwe jaar”, zegt Ter Haar.
Steeds meer Chinezen hebben ook geld voor een extraatje. „Ze geven elkaar traditioneel geen cadeau zoals dat in Westerse landen gebeurt met kerst onder de kerstboom, maar omdat ze op bezoek gaan, nemen ze wel vaker een cadeau mee”, aldus Ter Haar.
Net als in Europa en de Verenigde Staten beleven restaurants en supermarkten een piekperiode. Ook fabrikanten van kleding en elektronica profiteren van de consumptiepiek. „Chinezen steken zich zo veel mogelijk in het nieuw; ze willen goed voor de dag komen”, zegt Ter Haar.
Elektronicaconcern Philips heeft speciale promotiecampagnes om zijn producten zo goed mogelijk te positioneren in deze periode. „Traditioneel doen producten als elektrische scheerapparaten en televisies het erg goed”, aldus een Philips-woordvoerder.
Volgens de traditie geven ouders en grootouders hun kinderen een rood envelopje met nieuwe bankbiljetten. Dit zou geluk brengen. „De Staat moet de geldpersen laten draaien in deze periode”, zegt de Chinadeskundige. Chinezen willen ook zo veel mogelijk van hun schulden af om in het nieuwe jaar met een schone lei te beginnen.