Binnenland

Vijf vragen over stoomschip Rotterdam

ROTTERDAM (ANP) – Het stoomschip Rotterdam gaat op 15 februari open voor publiek. Het cruiseschip werd met veel bombarie teruggehaald naar ’haar’ thuishaven Rotterdam. Vijf vragen over het vaartuig dat woningcorporatie Woonbron niet tientallen miljoenen, zoals voorzien, maar 240 miljoen euro kostte.

10 February 2010 15:13Gewijzigd op 14 November 2020 09:50

Wat is ss Rotterdam? De Rotterdam is het grootste passagiersschip dat ooit in Nederland op stapel is gezet. De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) kreeg de eer de boot te bouwen voor de Holland Amerika Lijn (HAL). De Rotterdam vertrok op 3 september 1959 voor het eerst uit de haven richting New York. Het deed ruim veertig jaar dienst.

Waarin onderscheidt dit schip zich van andere schepen?

De Rotterdam was de trots van de Nederlandse koopvaardijvloot, de Grande Dame. Zij kon eenvoudig van een lijndienst– in een cruiseschip worden omgetoverd. Het schip is vaak geprezen als het perfecte cruiseschip, een varend kunstwerk. Gerenommeerde architecten en kunstenaars hebben meegewerkt aan de inrichting van het schip.

Waarom is het stoomschip zo belangrijk voor Rotterdam?

Veel Rotterdammers vinden haar het mooiste schip dat ze ooit hebben gezien. De stoomcruiser is in Rotterdam gebouwd, aan boord werkten Rotterdammers en Rotterdamse kunstenaars ontwierpen grote delen van het interieur en de kunst aan boord. Nu hebben veel Rotterdammers er nog een herinnering aan.

Wat wordt de functie van het schip?

Het schip keerde in de zomer van 2008 na jaren van restauraties terug in Rotterdam. Het klassieke vaartuig ligt aan het Derde Katendrechtse Hoofd. In het voormalig vlaggenschip zitten een hotel, restaurants, bars, veertien zalen, een theater, winkels en een congresruimte. Diverse studenten kunnen er een leerwerk– of stageplek krijgen.

Waar ging het fout?

Woningcorporatie Woonbron dacht de Rotterdam in 2005 voor ongeveer 30 miljoen euro volledig aan te kopen en op te knappen. De kosten hiervoor liepen echter op tot ruwweg 240 miljoen euro. Doordat de oplevering steeds werd uitgesteld, heeft Woonbron vooralsnog nog niets van de investering terugverdiend.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer