Politie Utrecht pakt autokrakers aan via sociale media
De politie Utrecht zet sociale media als Twitter en Youtube in om autokrakers aan te pakken. De aanpak is onderdeel van de interactieve campagne www.herkendesignalen.nl van het korps. Daarin worden burgers opgeroepen sneller 1-1-2 te bellen, ook bij verdachte situaties. Via sociale media gaat de politie daarover ook echt de dialoog aan.
Interactieve strategie politie
Het gebruik van Twitter past in een bredere internetstrategie waarbij het publiek op een directe manier wordt betrokken bij het politiewerk. Daar blijkt ook behoefte aan. Uit onderzoek van het korps blijkt dat 82 procent van de mensen denkt dat de politie zonder hulp van burgers weinig kan doen en bereid is mee te helpen.
De politie zet daabij ook in op sociale media. De politie gebruikt die nu vooral om burgers te laten weten wat zij doet. In de toekomst zal de politie het publiek steeds vaker via sociale media bij haar werk betrekken, zoals bij het opsporen van verdachten.
Actief gebruik sociale media
Ook in de strijd tegen autokrakers zet de politie tijdens de campagne www.herkendesignalen.nl nadrukkelijk in op sociale media. De politie was vrij lang terughoudend in het gebruik van media zoals Twitter en Youtube. Maar met deze campagne, die zich richt op autobezitters in de regio, is de politie deze kanalen actiever gaan gebruiken. Inzet van sociale media vraagt wel om een actief beheer en bijvoorbeeld alertheid op reacties van burgers. De tijdsinvestering blijkt vooralsnog mee te vallen.
Twitterende agenten
Vanaf het begin van de campagne in november, heeft Politie Utrecht honderden nieuwe volgers op Twitter. Dat aantal groeit nog dagelijks. Daarom wil de politie het kanaal ook op andere manieren inzetten. Zo is een pilot met twitterende agenten in voorbereiding. Een van de voordelen van Twitter is dat gebruikers elkaars berichten citeren.
Zo kan de politie in korte tijd heel gericht een groep mensen bereiken. Maar zij kan ook snel laten zien of er resultaten zijn geboekt. Is een autokraker gepakt, dan meldt de politie dat via Twitter. De politie zet ook internetsites in zoals politie.nl en stopdecriminaliteit.nl voor opsporings- en informatiedoeleinden.