Gemeente negeert Twitter en Hyves
ROTTERDAM (ANP) – Netwerksites als Hyves, Facebook en Twitter zijn razend populair, met name onder jongeren en jongvolwassen. Desondanks zijn gemeenten terughoudend in het gebruik ervan om onder meer jongeren die voor het eerst gaan stemmen, naar de stembussen te krijgen voor de komende raadsverkiezingen. Dat blijkt uit een rondgang van het ANP langs Nederlandse gemeenten.
Enschede, Venlo en Zaanstad zijn er niet van overtuigd dat zogenoemde sociale media mensen naar de stembussen trekken. De gemeente Venlo hield vanwege een herindeling al op 18 november verkiezingen, maar gebruikte geen YouTube, Twitter en Hyves. De kosten wegen volgens een woordvoerder niet op tegen de baten. „Het weer is van veel grotere invloed op de opkomst bij verkiezingen".De gemeente Zwolle wil eerst een gedragscode opstellen voor het gebruik van Twitter. Ook Utrecht, Emmen, Noordenveld en Assen zijn weinig actief op netwerksites of via Twitter. Utrecht ziet het als een taak van politieke partijen zelf om de opkomst te bevorderen. Wel heeft de gemeente voor de gemeenteraad een Twitteraccount aangemaakt met onder meer informatie over verkiezingsbijeenkomsten.
Sommige plaatsen voegen aan een website nog wel wat extra’s toe, zoals de gemeente Midden–Drenthe, die een chatfunctie heeft op haar website. Of de gemeente Coevorden, die een sms–alert gebruikt voor nieuws over de verkiezingen. In Almere kunnen kiezers op de verkiezingswebsite almerestemt.nl doorklikken naar Twitterberichten van de politieke partijen.
Gemeenten die wel gebruikmaken van Twitter, Hyves, YouTube en Facebook zijn Groningen, Hoogeveen, Tilburg, Den Haag en Rotterdam. Groningen zet vooral Hyves en YouTube in. „Via Hyves bereikt een banner het grootste aantal mensen in de doelgroep", aldus een woordvoerder. Tilburg gebruikt Twitter al een tijdje voor belangrijke kwesties. Wel vonden mensen ten tijde van een referendum de geboden informatie te oppervlakkig.
In Den Haag worden onder meer Hyves en Facebook gebruikt. Een Twitteraccount is ook de bedoeling. „Daarmee waren we eerder al iets te enthousiast van start gegaan, waardoor de account werd geblokkeerd. Maar dat komt helemaal goed".
Rotterdam kiest voor een iets andere aanpak. De gemeente laat onder jongeren bekende Rotterdammers als rapper Winne de verkiezingen promoten, onder meer via Hyves en Twitter. „Wij denken dat je jongeren beter bereikt door hiervoor rolmodellen te vragen dan door het als gemeente zelf te gaan doen", aldus een woordvoerder.