Wethouder: Te veel mis in onderwijs
Nederland accepteert misstanden in het onderwijs die eigenlijk niet door de beugel kunnen. Dat zei de Amsterdamse wethouder Asscher (Onderwijs) donderdag in de Wibautlezing.
„Er is in het onderwijs een huiveringwekkend pessimisme of misschien zelfs cynisme geslopen. We zijn dingen normaal gaan vinden die niet acceptabel zijn”, aldus de wethouder.Volgens hem is het „niet normaal dat er kinderen op de middelbare school zitten die functioneel analfabeet zijn. Het is niet normaal dat we een explosieve groei hebben van het aantal zorgkinderen. Het is niet normaal dat we mbo-opleidingen met een percentage van 40 procent verzuim de gewoonste zaak van de wereld vinden.”
En daar bleef de kritiek van de PvdA’er niet bij. „ Het is niet normaal dat de segregatie in het onderwijs nog steeds toeneemt. Het is niet normaal dat we miljarden aan onderwijsachterstandsbeleid hebben besteed zonder te kijken wat dat opleverde. En het is niet normaal dat we honderden miljoenen aan onderwijskwaliteitsbeleid uitgeven zonder harde afspraken over wat er moet gebeuren.” Asscher pleitte voor „een onderwijsoffensief”, waarbij het onder meer nodig is dat ouders meer invloed krijgen op scholen.
De PvdA’er deed de afgelopen jaren verwoede pogingen om het onderwijs in de hoofdstad te verbeteren. Zo kwam hij met normen voor scholen die boven de eisen van de Onderwijsinspectie liggen. Hij stelde donderdag dat er in het hele land vergelijkbare normen zouden moeten komen.
De Wibautlezing is vernoemd naar Floor Wibaut, die in de eerste helft van de twintigste eeuw geruime tijd wethouder was in Amsterdam. Hij zag het als zijn taak om de lagere klassen „te verheffen.”