Verlies Wegener door minder advertenties
Het afgelopen jaar bracht voor Wegener verlies en een lagere omzet. Dit jaar, verwacht het krantenconcern dat het nog slechter zal gaan.
Wegener maakte woensdagochtend een nettoverlies van 6,6 miljoen euro bekend over 2002, tegen een winst van 3,3 miljoen over het voorgaande jaar. De omzet daalde licht met 4 procent, van 973 naar 937 miljoen euro.
Het bedrijfsresultaat (voor afschrijving van goodwill) kwam vorig jaar uit op 55,3 miljoen euro. Dat is een daling van 23 procent in vergelijking met de 71,7 miljoen euro over 2001, wat toen al een achteruitgang was van 42 procent ten opzichte van 2000.
De belangrijkste inkomstenbron van Wegener zijn de advertenties. Daarvan verschenen er in het afgelopen jaar steeds minder in de dagbladen en de huis-aan-huisbladen. Door de teruggang in de economie daalde de omzet met 41,6 miljoen euro (9 procent). Wegener verwacht dat het dieptepunt van de neergang in de advertentiemarkt dit jaar zal worden bereikt.
De regionale kranten kregen de hardste klappen door de terughoudendheid van adverteerders. Zij verkochten ruim 11 procent minder advertenties dan een jaar eerder. Vooral personeelsadvertenties werden minder geplaatst.
Wegener realiseerde vorig jaar een buitengewoon resultaat van 8,9 miljoen euro door de verkoop van een meerderheidsbelang van 70 procent in Interlanden BV (verspreidingsactiviteiten). Daartegenover stond een extra storting in het pensioenfonds van 4,5 miljoen euro. Verder trok het concern 32,5 miljoen euro uit voor reorganisatieactiviteiten.
Het uitgeefconcern saneert fors om zijn krantendivisie uit de problemen te halen. Vorig jaar vertrokken 320 medewerkers, 5 procent op het totaal. „In 2003 zullen deze processen worden voortgezet en waar nodig nog worden verscherpt of verbeterd.”
Bij de krantenactiviteiten loopt dit en volgend jaar een omvangrijk programma dat tot het vertrek van nog eens 350 werknemers zal leiden, van wie 250 bij de dagbladen.
Wegener heeft vorig jaar de internetpoot bij de krantenactiviteiten ondergebracht. Dit omdat e-Media volgens het concern daar een „exclusieve verwevenheid” mee heeft.