Verso
De panfluit roept bij velen associaties op met ”Nederland zingt”, waar ze meestal gebruikt wordt voor het mediteren over en het begeleiden van geestelijke liederen. De pan(s)fluit bestaat al meer dan 2000 jaar. In Peru zijn de oudste exemplaren gevonden. In Nederland waren het vooral de Zuid-Amerikaanse straatorkestjes die het instrument introduceerden. En natuurlijk Roemenië – de naam Nicolae Pirvu is hier een begrip geworden.
Inmiddels kun je op het conservatorium panfluit als hoofdvak kiezen. Het is dan ook begrijpelijk dat jonge afgestudeerden voor hun instrument nieuwe mogelijkheden zoeken. Zo ook het duo Matthijs Koene en Stefan Gerritsen. Koene zegt zijn instrument te willen emanciperen. Op de cd ”Verso” die het duo opnam maakt hij duidelijk hoe. In de loop van twaalf jaar heeft het duo een stroom van nieuw, vaak speciaal voor hen gecomponeerd materiaal uitgevoerd. Een keuze daaruit staat op deze cd.Het is frappant te horen hoe inventief componisten met de panfluit weten om te gaan. Zelfs tweestemmige passages van naast elkaar liggende tonen worden gebruikt. De een beweegt zich in een wat moderner idioom dan de ander, maar elk stuk is volstrekt origineel en een plezier om naar te luisteren. Bij het stuk ”Ibeyi” vraag ik me af of er in de enigszins hoogdravende toelichting niet meer wordt gesuggereerd dan in werkelijkheid te horen is.
Het resultaat is voor een groot deel te danken aan de virtuositeit van beide uitvoerenden. Let bijvoorbeeld op het laatste deel van ”Free the birds” van Chiel Meijering. Dat vogeleffecten bij sommige stukken nogal eens de overhand hebben, zal niemand verbazen. Het gaat tenslotte om een fluit.
Verso, Matthijs Koene, panfluit; Stefan Gerritsen, gitaar; Karnatic Lab Records (KLR 021); € 15,-; bestellen: karnaticlabrecords.com.