Op weg naar de top
Op meerdere vlakken slaat Opel met de volledig nieuw ontwikkelde Astra andere wegen in. Denk aan formaat, vormgeving en rijgedrag. Tot nu toe was de Astra een model dat door zijn kenmerken keurig midden in de middenklasse stond, maar met die positie neemt de nieuweling geen genoegen meer.
De ontwikkelafdeling begon in dit geval letterlijk met een wit vel papier, of liever een leeg computerscherm. Voor de Astra is een compleet nieuwe bodemgroep ontwikkeld waarin elementen van de grotere Insignia terugkomen. Toch is de Astra niet bepaald een kleintje; door zijn lengte van 4,42 meter is hij bijna de grootste in het zo belangrijke segment.Is de Astra hierdoor eigenlijk nog wel een middenklasser? De carrosserie ziet er langgerekt en een tikkeltje sportief uit. Hier en daar komen duidelijk elementen naar voren die de nieuwe designtaal van Opel verraden. Kijk maar eens naar de vleugelvormige groef in de flanken. Ook is duidelijk te zien dat de ruitlijn vanaf de achterportieren snel omlaag loopt. In de autowereld heet dat sportief. Gelukkig blijft het dak nadrukkelijk hoger, om ervoor te zorgen dat er voldoende hoofdruimte op de achterbank aanwezig blijft.
Dat laatste valt in zoverre tegen, dat de hoofdruimte niet meer dan normaal is en dat de beenruimte voor een model met een dergelijk lengte zeker niet uitzonderlijk blijkt. Er zijn auto’s in het segment die korter zijn en meer ruimte achterin bieden. Het bagagevolume daarentegen mag er zijn met minimaal 370 liter achter de achterbank en onder de hoedenplank. Na het −eventueel in delen− neerklappen van de achterbank groeit het volume tot maximaal 1235 liter.
Jammer dat de rugleuning geen vlakke vloer vormt met de bodem van de bagageruimte. Die bodem kent drie verschillende hoogtes. De bovenste stand sluit wel op de rugleuning aan, maar die ligt altijd licht oplopend op de zitting. Opel legt uit dat wie een vlakke vloer wil hebben nog even op de Astra Stationwagon moet wachten.
Voorin is het allemaal uitstekend gesteld. Ook hier is het design duidelijk uit dezelfde school als de Insignia afkomstig. Complimenten voor de vormgeving en het materiaalgebruik. De op verschillende plekken toegepaste sfeerverlichting is niet nodig, maar fleurt het geheel wel op. Een beetje aangeklede Astra heeft al snel een flinke hoeveelheid knoppen, maar vanwege de logische plaatsing is de bediening snel gevonden. De stoelen zijn in alle bekende richtingen verstelbaar, maar het standaardmeubilair blijkt op lange ritten niet het toppunt van ondersteuning. Optionele sportstoelen zijn dat wel.
Opel biedt in de Astra de nodige motoren en daarvan lijkt de vertrouwde 1,6 liter een aardige keuze. Met zijn vermogen van 115 pk en koppel van 155 Nm bij 4000 toeren per minuut blijkt de motor op een vlakke ondergrond keurig te presteren met een top van 188 km/u en acceleratie naar 100 in 11,7 seconden. De Astra heeft een B-label met zijn opgegeven brandstofverbruik van 1 op 15,9. Maar het behalen van deze waarde in de praktijk vergt een uiterste beheersing van de rechtervoet. Normaal gesproken lijkt een gemiddelde van 1 op 11,5 realistischer.
Opel plaatst de nieuwe Astra op een niet eerder gebruikt onderstel. Dit resulteert in een van de grote pluspunten van het model. De vooras komt verregaand overeen met die van de grotere Insignia, de achteras verdient extra aandacht. Opel haalt de al lang geleden ontwikkelde Wattstangen van stal. Deze beperken de zijdelingse bewegingen van de carrosserie, waardoor de normale vering en demping soepeler en dus comfortabeler kunnen worden afgesteld. De afstemming is per motortype verschillend. Neem bijvoorbeeld de Astra 1.6. Deze is voorspelbaar en comfortabel, zonder dat de carrosserie ook maar enige neiging vertoont de stabiliteit te verstoren door zijdelingse bewegingen. Door deze constructie schuift de nieuwe Astra behoorlijk door naar de top van de middenklasse.
De nieuwe Astra is dan wel fors groter dan zijn voorganger en de meeste concurrenten, prijstechnisch blijft het model wel degelijk op middenklasseniveau. De instap 1.4 Selection begint bij 18.495 euro. De 1.6 heeft een vanafprijs van 20.695 euro en de Editionuitvoering met standaard airco, cruise control, gordijnairbags, regensensor, audio-installatie en sfeerverlichting is er voor 22.145 euro.
Plus en min
PEDAAL
Al rijdend wordt snel duidelijk dat er links van het koppelingspedaal erg weinig ruimte bestaat. Hierdoor blijft de linker voet geregeld achter het pedaal haken.
RUIMTE
Been- en hoofdruimte op de achterbank zijn bij de nieuwe Astra redelijk modaal, terwijl de forse voertuiglengte anders doet vermoeden.
MOTOR
De 1.6 liter 16V motor is niet de nieuwste uit de stal, maar blijkt wat prestaties betreft goed te voldoen. Alleen mensen die zeer rustig rijden halen het door Opel beloofde brandstofverbruik.
ONDERSTEL
Het onderstel vormt een van de sterkste punten van de nieuwe Opel Astra. De achteras heeft een fraaie constructie, waardoor comfort en rijdynamiek uitstekend samengaan.
STOELEN
Opel levert voor 595 euro extra sportstoelen in de Astra. Deze zijn ergonomisch geoptimaliseerd en ondersteunen veel beter dan het standaardmeubilair.
Opel Astra 1.6 115 pk
Topsnelheid: 188 km/hAcceleratie: 11,7 sec. 0-100 km/h
Verbruik gemiddeld: 1 op 15,9
Label: BCO2-uitstoot: 147 g/km